atasi kesan menopause
| | | | |

Menopause? Cara Elakkan Dari Menurunnya Keinginan Bersama Suami

Menopause, antara kesan yang dirasai adalah kurangnya keinginan bersama suami. Malah ada yang tidak ada rasa langsung nafsu untuk bersama. Namun ada juga yang tidak mengalami kesan ini. Maksudnya tidak semua wanita akan mengalami kesan yang sama. Jadi apa punca utama berlakunya penurunan keinginan bersama suami bila berlaku menopause?

Punca utama adalah kerana menurunnya paras hormon. Penurunan hormon ni akan menyebabkan kekeringan vagina dan menyebabkan kesakitan semasa bersama. Simptom-simptom menopause juga boleh jadi punca. Antara simptom-simptom tersebut adalah

  • Depression atau tekanan
  • Mood swing
  • Kenaikan berat badan
  • Hot flashes

Menopause Dan Libido

Libido atau dikenali sebagai hormon sex boleh menurun bila berlakunya menopause. Semasa menopuse, kedua-dua hormon progestron dan estrogen akan menurun, Penurunan hormon estrogen akan menyebabkan kekeringan pada vagina. Estrogen yang semakin menurun akan mengurangkan pengaliran darah ke vagina yang mana akan tambahkan lagi kekeringan. Penurunan hormon progesteron pula akan mengganggu kesihatan seksual.

Hot flashes dan berpeluh waktu malam juga menyebabkan badan rasa tak selesa dan ini akan menyebabkan keinginan bersama makin berkurangan.

 

Tips Atasi Penurunan Keinginan Bersama Semasa Menopause

Bercakap dengan orang lain misalnya doktor mengenai topik ini mungkin akan menimbulkan rasa segan atau malau dalam diri. Namun jika dibiarkan, ianya mungkin boleh mengganggu hubungan suami isteri. Jadi ada beberapa tips yang boleh dibuat sebelum berjumpa dengan doktor

  1. Bawa nota kecil. Tulis dengan spesifik tentang masalah yang dihadapi supaya mudah untuk dirujuk dengan doktor
  2. Sediakan soalan-soalan yang boleh ditanya ecara lanjut

Antara kaedah yang boleh dicuba juga termasuklah pengambilan vitamin-vitamin yang terbukti boleh membantu meningkatkan libido.

 

Vitamin Meningkatkan Libido / Keinginan Bersama

 

Antara vitamin yang dicadagkan adalah;

  • Bcomplex – bantu sokong adrenal gland dengan cara menghalang dopamine dan serotonin dari rosak semasa keadaan stress atau depression. Hasilnya, badan lebih relax dan bertenaga.
  • Zink – membantu meningkatkan pengeluaran testosteron dan menghalang testosteron menjadi estrogen dengan menyekat enzim yang bertanggungjawab
  • Omega Guard – Omega 3 membantu mengimbangi tahap progesteron dan estrogen, yang seterusnya akan meningkatkan dopamin, yang akan membantu menghasilkan lebih banyak oksida nitrat. Ini sangat penting untuk melancarkan pembuluh darah dan tumescence yang membawa kepada orgasme yang lebih besar dan lebih baik.
  • Ostematrix – magnesium dalam ostematrix membantu menghalang depression. Mgnesium juga boleh membantu supaya testosteron tidak terlalu mudah mengikat dengan protin di mana kesannya adalah boleh membantu meningkatkan keinginan bersama.
  • Gla Complex – membantu dalam menstabilkan hormon dan bertindak sebagai pelincir.

 

Kaedah terbaik untuk mendapat kesan dari pengambilan vitamin ini adalah bermula apabila wanita memasuki umur 40 tahun. Maknanya kaedah pencegahan adalah lebih baik dari mengubati. Namun sekiranya sudah menopause dan alami masalah lemah keinginan bersama, vitamin-vitamin tersebut masih boleh diambil.

Bagaimana Nak Dapatkan Vitamin-Vitamin Ini?

Hubungi saya untuk dapatkan penjimatan ini 012-9576172 (whatsapp) http://aziyanashaklee.wasap.my

COD: Kuantan, Indera Mahkota, Permatang Badak, Kampung Padang

Atau boleh terus buat pembelian di laman esell Shaklee dengan klik button di bawah

Setiap pembelian dengan saya layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual penggunaan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

PENGEDAR DIPERLUKAN SEGERA !!!

 

Peluang bisnes untuk jana income tambahan. Dengan kualiti produk yang terjamin, saya memerlukan pengedar untuk memenuhi keperluan di setiap pelusuk negeri termasuk negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Brunei.

Hubungi saya AZIYANA  012-9576172 (whatsapp)  jika berminat menjadi pengedar di kawasan anda, kehadiran anda amat dialu – alukan!

Pengedar Sah Shaklee : Nurul Aziyana (Shaklee ID 886587)

012-9576172 (whatsapp) http://aziyanashaklee.wasap.my

ummi.anayiza@gmail.com (e-mail)

 

 

 

Similar Posts

16 Comments

  1. Stress salah satu punca menopause terjadi sebelum waktunya. So..girls carilah aktiviti yang mampu kurangkan rasa stress yang sedang korang hadapi. Selain pengambilan vitamin tambahan, workout dan join aktiviti yang lari dari rutin harian korang. Dapat sejam dua pun dah kira orait dah.

  2. Komunikasi antara pasangan juga akan membantu dalam mengatasi masalah sebegini. Kadang-kadang bila pasangan menyembunyikan masalah, yang merana adalah kedua-duanya. Moga perkongsian ini akan membantu bagi yang memerlukan bantuan.

  3. susah betul nak jumpa pasangan suami isteri yang bahagia hingga tua. ramai yang emosi terganggu, cepat terasa n macam2 lagi lah. Maybe cara yang awak kongsikan ni boleh dipraktikkan

  4. Oh Masha Allah rupanya dengan pengambilan suplement khusus dapat membantu masalah diatas ya. Mungkin ramai yang masih tak tahu dan segan untuk bertanya. Thanks for sharing

  5. thanks sharing. takut gak , aging nanti buat badan wanita ni berubah, mood pun berubah gak.. pape pun semoga dapat hadapi semua ni lagi 20 tahun akan datang dengan mudah

  6. Tips untuk kekalkan hubungan supaya sentiasa harmoni. yelah makin meningkat usia kita pun agak penat kan, so memang kene jaga kesihatan dan stamina badan

  7. bagus perkongsian ni, memang bermanfaat.
    informative, boleh jadikan rujukan bagi yang telah masuk umur era monopous..

  8. Bagus tips dan pertua untuk pasangan yang dah berusia dan juga yang masih saling sayang menyayangi. Kita pun teringin juga nak ada pasangan macam orang lain hurmmmm..

  9. Baru tau ada vitamin untuk menopaus. Thank you share walaupon belum menopaus. Persediaan awal tu penting kan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge