Buah Pinggang Rosak : Kesan Coenzyme Q10 Untuk Pesakit

Kak yana saje je search kesan COQ10 untuk pesakit yang alami kerosakan buah pinggang. Sebab melalui pembacaan COQ10 sangat bermanfaat untuk macam-macam penyakit dari kolestrol, autoimune desease, diabetes dan macam-macam lagi. Hasil search rupa-rupanya banyak kajian positif tentang effect CoQ10 bagi mereka yang ada masalah buah pinggang rosak. Bagaimana agaknya COQ10 ni membantu untuk pesakit buah pinggang?

Biasanya bila sebut buah pinggang rosak, agak takut nak bagi supplement, andaian takut bebankan lagi buah pinggang yang dah rosak. Jadi ramai orang yang mengalami penyakit buah pinggang mempunyai kepercayaan bahawa vitamin, mineral dan makanan tambahan berbahaya kepada buah pinggang.

Mereka yang mengalami penyakit buah pinggang, terutamanya yang dah di stage III hingga V, dan dah dialisis akan mempunyai insiden kekurangan vitamin dan mineral yang tinggi. Oleh itu,  pemakanan supplement adalah penting dalam mengekalkan kesihatan yang sepatutnya, mencegah komplikasi lanjut, dan mengekalkan fungsi buah pinggang [sumber]

Kenapa pesakit buah pinggang boleh kehilangan banyak nutrisi?

Kadar kekurangan yang tinggi adalah berkaitan dengan beberapa sebab.

  • Kekurangan nutrien dari diet
  • vitamin hilang semasa rawatan dialisis
  • pengambilan ubat-ubatan seperti statin

Bagaimana dengan fungsi COQ10 untuk mereka yang adalah masalah buah pinggang

Dalam satu kajian [rujuk di SINI], Suplemen CoQ10 boleh meningkatkan fungsi mitokondria dan mengurangkan tekanan oksidatif pada pesakit yang menerima hemodialisis.

Disebabkan aliran darah yang luar biasa dan kepekatan metabolik toksik yang tinggi secara berterusan beredar melalui buah pinggang, ia menjadi tapak kepada penghasilan oxidative stress dan ini menyumbang kepada kerosakan buah pinggang.

Coenzyme Q10 (CoQ10) menguatkan jumlah antioksidan semulajadi dan mengurangkan tahap radikal bebas , yang menjadi pertahanan penting terhadap kerosakan buah pinggang kronik.

Hasil dari satu kajian oleh penyelidik dengan 30 mg CoQ10 tiga kali sehari selama empat minggu, dan memantau tahap faktor pengoksidaan (seperti malondialdehid), enzim antioksidan semulajadi dalam badan, dan profil lipid (Dlugosz 2004), terdapat peningkatkan yang ketara dari segi

  • pengurangan LDL
  • peningkatan HDL yang bermanfaat
  • penurunan kehadiran sel keradangan

Hasil kajian ini dapat membantu pesakit dengan penyakit ginjal peringkat awal serta mereka yang memerlukan dialisis atau transplantasi untuk jalani hidup yang lebih sihat.

Kajian terhadap haiwan juga menunjukkan bahawa CoQ10 dapat melindungi tisu ginjal daripada pelbagai ubat nefrotoksik, termasuk gentamicin, antibiotik yang kuat yang cenderung boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang (bukti kajian).

Penemuan ini penting bukan sahaja untuk memberi perlindungan kepada pesakit yang mungkin terdedah kepada ubat-ubatan tersebut, tetapi mengajar kita tentang keupayaan yang kuat CoQ10 mampu memerangi tekanan oksidan yang melampau yang dihadapi oleh buah pinggang disebabkan oleh macam-macam bahan kimia yang masuk dalam badan.

Ada banyak lagi kajian coq10 memberi impak positif untuk mereka yang ada masalah kerosakan buah pinggang. Rujuk DI SINI.

Apakah COQ10 ni?

Nutrien yang diperlukan oleh tubuh dalam jumlah kecil supaya dapat berfungsi dan kekal sihat. CoQ10 membantu mitokondria (struktur kecil dalam sel) menghasilkan tenaga. Ia adalah antioksidan yang membantu mencegah kerosakan sel yang disebabkan oleh radikal bebas (bahan kimia yang sangat reaktif). CoQ10 adalah vitamin larut lemak (boleh larut dalam lemak dan minyak).

Bagaimana nak dapat Coq10?

Coq10 ada dalam sumber pemakanan tapi keperluan dari diet adalah terbatas. Pengambilan supplement adalah lebih baik dan cukup.

COQ TROL adalah supplement yang mengandungi

  • 100mg Coq10
  • Resveratrol
  • Tocopherol

Kita dah tahu kebaikan COq10 untuk kesihatan buah pinggang, bagaimana pula dengan Resveratrol?

Ya, resveratrol juga boleh membantu. Rujuk bukti kajian DI SINI. Resveratrol adalah sebatian polifenol semulajadi yang terdapat dalam anggur dan wain merah, dilaporkan mempunyai kesan yang baik terhadap penyakit kardiovaskular, termasuk penyakit buah pinggang.

2 punca utama kegagalan buah pinggang adalah Diabetes dan Darah Tinggi. Dalam kes darah tinggi, Coenzyme Q-10 bukan sahaja dapat menurunkan tekanan darah sistolik dan diastolik tetapi juga mampu mengurangkan ketahanan insulin, yang menurunkan glukosa dan trigliserida.

Baca lanjut >> Punca Buah Pinggang Rosak 

Ada clinical research juga dibuat berkaitan resveratrol. Rujuk kajian DI SINI

Selain Coq Trol, VIVIX juga sangat membantu kerana VIVIX adalah tonik antioksidan hebat yang membantu mengelakkan berlakunya oxidative stress di peringkat selular. Salah satu mekanisme VIVIX adalah untuk generate mitokondria iaitu pusat tenaga sel. Bila berlaku oxidative stress, ini menunjukkan mitkondria juga telah dirosakkan oleh radikal bebas. Jadi untuk melindungi kerosakan ini, vivix yang kaya dengan polyphenol membantu untuk melawan radikal bebas dalam badan darit erus merosakkan sel-sel.

Gabungan keduanya memberi tenaga yang sangat baik untuk sel berfungsi secara optimum.

Bagaimana nak dapatkan VIVIX dan Coq Trol?

Boleh Whats app ‘ Nak Vitamin Untuk Buah Pinggang  ‘ ke no 011-11548031 (klik link ini untuk lebih pantas http://aziyanashaklee.wasap.my)

Kak Yana akan guide cara makan yang berkesan untuk dapat kesan maksima dengan COQ Trol

Untuk COD :

Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Kampung Padang, Taman Impian

Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

BERMINAT NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE BERSAMA KAMI DENGAN MODAL RENDAH? KLIK LINK INI

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge