Punca Buah Pinggang Rosak. Betul Ke Kerana Supplement?

Ayat cliche ” makan supplement sakit buah pinggang ” . Ayat ni biasa orang yang anti supplement yang keluarkan, orang lain yang dok baca pun jadi takut. Kali ni kak yana nak share apa sebenarnya penyebab utama kerosakan buah pinggang.

Buah pinggang adalah organ yang menapis produk sisa dari darah. Mereka juga terlibat dalam mengawal tekanan darah, keseimbangan elektrolit, dan pengeluaran sel darah merah di dalam badan.

Buah pinggang dikatakan rosak bila terdapat pembentukan produk sisa dan cecair berlebihan dalam badan yang boleh menyebabkan sesak nafas, letih, bengkak, dan kekeliruan.

Baca juga >> 7 Tanda Buah Pinggang Tidak Sihat

Penyebab kegagalan Buah Pinggang

Diabetes dan tekanan darah tinggi adalah penyebab utama penyakit buah pinggang kronik. [sumber]

Selain 2 yang utama, masalah di bawah juga punca buah pinggang gagal berfungsi

  • Glomerulonephritis, keradangan unit penapisan buah pinggang (glomeruli)
  • Nefritis interstisial, keradangan tubula buah pinggang dan struktur sekitarnya
  • Penyakit buah pinggang Polycystic
  • Penyumbatan saluran kencing yang berpanjangan, dari keadaan seperti pembesaran prostat, batu ginjal dan beberapa jenis kanser
  • Vesicoureteral refluks, keadaan yang menyebabkan air kencing kembali ke dalam buah pinggang
  • Jangkitan buah pinggang berulang, juga dikenali sebagai pyelonephritis

Diabetes

Disebabkan Diabetes adalah punca utama kerosakan buah pinggang, jadi mari lihat kenapa ia berlaku.

Glukosa darah tinggi, yang juga dikenali sebagai gula darah, boleh merosakkan saluran darah di buah pinggang. Apabila saluran darah rosak, ginjal juga tidak berfungsi. Ramai orang yang menghidap diabetes juga mengalami tekanan darah tinggi, yang juga boleh merosakkan buah pinggang

Apabila penapis rosak, protein yang dipanggil albumin, yang diperlukan untuk kekal sihat, akan melepaskan darah ke dalam air kencing. Buah pinggang yang sihat tidak membiarkan albumin lepas ke dalam air kencing.

Menghidapi kencing manis untuk masa yang lama meningkatkan kemungkinan mengalami kerosakan buah pinggang. Sekiranya anda menghidap diabetes, anda mungkin akan mengalami penyakit buah pinggang jika anda

  • Glukosa darah terlalu tinggi
  • Tekanan darah terlalu tinggi

Tekanan Darah Tinggi

Tekanan darah adalah kekuatan darah yang menolak dinding saluran darah seperti jantung mengepam darah, dan tekanan darah tinggi, yang juga dikenali sebagai hipertensi, adalah peningkatan dalam jumlah daya darah tempat pembuluh darah ketika ia bergerak melalui tubuh. Faktor-faktor yang boleh meningkatkan daya ini termasuk jumlah darah yang lebih tinggi kerana cecair tambahan dalam darah dan saluran darah yang sempit, kaku, atau tersumbat.

Tekanan darah tinggi boleh merosakkan saluran darah di buah pinggang. Sekiranya pembuluh darah di buah pinggang  rosak, buah pinggang mungkin tidak berfungsi untuk membuang bahan buangan dan cecair tambahan dari badan.

Cecair tambahan di dalam saluran darah kemudian akan meningkatkan tekanan darah, menjadikan ianya lebih berbahaya.

Faktor yang meningkatkan lagi kegagalan buah pinggang adalah

  • Merokok
  • Kegemukan
  • Struktur buah pinggang yang abnormal
  • Pengambilan pain killer yang keterlaluan

Kerosakan buah pinggang ni bukan boleh terjadi dalam masa singkat, ianya boleh berlaku secara perlahan-lahan lebih dari setahun. Dan bila sampai peringkat akhir, baru lah menunjukkan kegagalan fungsinya.

Dan ianya tidak menunjukkan simptom sehingga dibuat pemeriksaan buah pinggang. Pengambilan supplement yang selamat, tidak ada kaitan dengan kerosakan buah pinggang terutama jika supplement tersebut adalah daripada bahan semulajadi bukan sintetik.

In fact, untuk sel bekerja dengan baik, dan mengelakkan keradangan, ia memerlukan nutrisi-nutrisi tertentu dan jika kurang boleh menyebabkan kegagalan organ.

Baca juga >> Nutrisi Penting Untuk Sel Jamin Kesihatan di Peringkat Selular

 

Similar Posts

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge