7 Tanda Buah Pinggang Tidak Sihat

Buah pinggang adalah organ berbentuk kacang. Fungsinya, untuk menapis darah dan membantu badan untuk

  • membuang toksin
  • mengekalkan keseimbangan mineral yang betul
  • mengekalkan tekanan darah biasa.

Selain itu, buah pinggang menghasilkan bahan kimia yang dikenali sebagai erythropoietin. Ini yang menyokong penghasilan sel darah merah.

Tisu ginjal mengandungi jumlah nefron yang tinggi (sistem penapisan, yang terdiri daripada glomerulus dan tubulus). Sekitar 200 liter darah melepasi buah pinggang sehari, mencipta hampir dua liter air kencing. Tabung khas yang dipanggil uretri menyambungkan buah pinggang dengan pundi kencing, yang menyimpan air kencing dan mengeluarkannya dari badan melalui uretra.

Punca Kegagalan Buah Pinggang

Bila buah pinggang rosak, ia kehilangan keupayaan untuk membuang sisa dan air yang berlebihan dari badan. Terdapat pelbagai sebab, yang boleh mencederakan tisu buah pinggang dan menjejaskan fungsi mereka. Yang paling umum ialah

  • bekalan darah yang berkurangan kepada buah pinggang
  • diabetes
  • tekanan darah tinggi yang tidak dikendalikan
  • penyakit autoimun
  • berlebihan ubat-ubatan tertentu (acetaminophen, naproxen, ibuprofen).

Dalam kegagalan buah pinggang akut,  organ ginjal berhenti untuk bekerja tiba-tiba dan tidak mempunyai masa untuk mengimbangi kegagalan tersebut. Walau bagaimanapun dalam kebanyakan kes kes-kes kegagalan buah pinggang berlaku secara beransur-ansur dalam tempoh masa yang panjang.

Ramai orang tidak menyedari bahawa mereka mempunyai penyakit buah pinggang kronik. Alasannya adalah sebab tak menunjukkan simptom kerosakan kerana kebanyakan sel buah pinggang dah musnah.

Jadi ada beberapa tanda yang menunjukkan kegagalan fungsi buah pinggang

Tanda-tanda Kegagalan Buah Pinggang

Jumpa doktor untuk pemeriksaan jika ada tanda-tanda berikut

(1) Buang air kecil lebih kerap – orang yang mempunyai buah pinggang yang tidak sihat biasanya mengalami peningkatan kekerapan untuk buang air kecil terutama pada waktu malam.

(2) Keletihan yang melampau – ia normal untuk berasa letih selepas bersenam atau hari yang sibuk. Masalahnya ialah, jika keletihan masih tidak hilang selepas rehat. Keletihan dan kekurangan tenaga dalam tempoh lama adalah gejala umum kegagalan buah pinggang, yang dikaitkan dengan pembentukan toksin dalam darah.

Tambahan pula, penyakit buah pinggang boleh mengurangkan pembentukan sel darah merah, menyebabkan anemia.

 Credit: Photo by GARO/PHANIE/REX(4273792g)

(3) Darah dalam air kencing – buah pinggang biasanya menapis darah dan menghilangkan sisa. Jika mereka tidak berfungsi dengan betul, sel darah merah cenderung untuk bocor melalui air kencing

(4) Edema periferal – kegagalan buah pinggang menyebabkan pengekalan cecair. Akibatnya, kaki anda mungkin menjadi bengkak, terutamanya pada waktu pagi. Anda juga boleh melihat bengkak di sekeliling mata anda, jika mempunyai buah pinggang yang tidak sihat

(5) Buih dalam air kencing – buah pinggang yang rosak tidak boleh menyimpan protein di dalam badan. Akibatnya ia mula mengalir melalui air kencing, menjadikannya berbuih.

(6) Hipertensi – buah pinggang memainkan peranan penting dalam pengawalan tekanan darah, kerana mereka mensintesis hormon renin. Dalam kes kegagalan buah pinggang, pengeluaran bahan kimia ini akan terganggu, menyebabkan peningkatan tekanan darah.

(7) Masalah tidur – pengumpulan toksin, sisa dan bahan berbahaya yang lain dalam aliran darah boleh menjejaskan kualiti tidur  dan meningkatkan risiko apnea

Baca juga >> 6 kelebihan Utama Makan vivix Secara Berterusan

Bagaimana nak jaga kesihatan buah pinggang?

Kesihatan sel adalah kuncinya. Kerana sel membentuk tisu dan tisu membentuk organ. Setiap sel ada DNA. DNA rosak boleh merosakkan sel, tisu, organ dan seterusnya sistem terganggu.

InsyaaAllah next entry kak yana akan kongsi lebih detail punca kerosakan buah pinggang.

 

Berminat untuk dapatkan Vitamin Bagi Menjaga Kesihatan?

Boleh Whats app ke no 011-11548031 (klik link ini untuk lebih pantas http://aziyanashaklee.wasap.my)

Kak Yana akan guide cara makan yang berkesan untuk dapat kesan maksima dengan VIVIX
Untuk COD :

Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Kampung Padang, Taman Impian

Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

Similar Posts

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge