|

Tips Sahur Nak Kenyang Lebih Lama Semasa Puasa

Sekarang dah bulan Rejab, biasnaya bermula bulan Rejab ramai dah mula berpuasa. Samada puasa sunat ataupun puasa ganti. Bila berpuasa apa yang kita titik beratkan adalah bersahur. Kalau puasa mestilah akan ada rasa lapar kan? Sebab itu penting untuk pilih makanan tertentu semasa sahur supaya boleh bantu kenyang lebih lama.

Bangun sahur penting supaya kita dapat bekalan tenaga yang mencukupi supaya metabolisme badan kita tidak terganggu. Di samping itu ia bantu kita untuk kekal fokus dan boleh melakukan aktiviti harian tanpa gangguan walaupun berpuasa.

Daripada Amru bin al-ā€˜As RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

ā€œPerbezaan di antara puasa umat Islam dengan puasa ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) itu ialah dengan makan sahur.ā€Ā (Hadis Riwayat Muslim)

Bersahur digalakkan bagi mereka yang berpuasa kerana ia adalah sunnah. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

ā€œBersahurlah, kerana sesungguhnya pada sahur (makanan) itu ada keberkatan.ā€Ā (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dalam entry ini saya kan kongsikan cara bagaimana nak pilih menu yang boleh bantu untuk bagi kesan kenyang yang lebih lama semasa bersahur.

TIP 1

Pilih makanan tinggi fiber. Jika ingin makan makanan berkarbohidrat, pilih jenis karbo yang ada fiber. Sebagai contoh nasi dari beras perang, roti wholemeal. Yang paling mudah, makan buah kurma. Bilangan yang disunatkan adalah bilangan ganjil. Biasanya 3 biji. Kurma mengandungi vitamin dan mineral serta memberikan tenaga kepada badan. Selain itu boleh juga amalkan makan buah dan sayur.

TIP 2

Ambil makanan berprotin. Protin memberi kesan kenyang lebih lama berbanding karbohidrat. Jadi ia bantu kita dapat tahan rasa lapar dengan lebih berkesan. kelebihan protin yang lain adalah ia bantu untuk bina dan baiki sel-sel dan tisu-tisu, mengawal fungsi metabolisme badan dan juga membina sel-sel imun yang baik. Protin juga boleh beri kesan untuk elak craving. Setiap 1kg badan memerlukan 1g protin. Contoh kalau berat badan 50kg, jadi keperluan harian protin adalah 50g.

Contoh cadangan makanan sahur berasaskan protin adalah

  • Telur
  • Salmon
  • Ayam organik
  • Greek yogurt
  • Sayur bayam dan brokoli
  • ESP protin shake

Kelebihan ESP protin shake adalah ia mengandungi semua jenis 9 asid amino perlu yang tidak dihasilkan oleh badan dan memerlukan dari sumber makanan.

esp kenyang lama

TIP 3

Ambil makanan yang rendah indeks glisemik. Makanan yang rendah index glisemik akan bagi kesan gula lambat naik dalam darah jadi kita akan rasa lambat lapar. Mereka yang ada gdm atau kencing manis juga sepatutnya memilih makanan yang rendah indek glisemik.

CADANGAN MENU SAHUR PANTAS YANG MENGENYANGKAN, CEPAT DAN PANTAS SERTA KAYA NUTRISI

Kak Yana nak kongsi menu sahur yang kak yana ambil setiap kali bersahur nak puasa. Kak Yana ada gastrik, jadi memang kena bangun sahur. Tapi bila sahur dengan nasi, perut akan rasa cepat lapar. Nak tunggu ke petang tu memang rasa lesu dan lembik. So kak yana nak kongsi apa yang kak yana makan waktu sahur.

Kak yana minum ESP yang dicampur dengan Cinch Shake. ESP adalah protin shake yang lengkap dengan 9 asid amino perlu , juga mengandungi kalsium dan Vitamin B. Cinch Shake pula protien shake yang mengandungi fiber, 20 jenis vitamin dan mineral yang akan mencukupkan nutrisi badan walaupun kita berpuasa. Keduanya mengandungi index glisemik rendah.

menu sahur kenyang

Bagi Cinch Shake, ada 3 perisa utama

  • Chocolate
  • Cafe Latte
  • Vanila

Cara nak kekalkan air dalam badan , ambil bersama dengan Chia Seed. Chia seed juga kaya dengan vitamin dan mineral. Boleh dicampurkan sekali semasa bancuh ESP dan Cinch Shake. Biarkan 30 minit untuk chea seed kembang seperti biji selasih dan boleh minum.

NAK CUBA ESP UNTUK BEKALAN SAHUR?Ā 

Boleh hubungi kak yana di talian berikutĀ 012-9576172Ā atau terus klik linkĀ http://www.wasap.my/60129576172/ESP_Sahur

COD: Kuantan, Indera Mahkota, Permatang Badak, Kampung Padang

Setiap pembelian dengan saya layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual penggunaan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

 

 

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge