Orang perempuan kalau period tak teratur, tak lancar tak kira lah datang sikit-sikit ke, datang banyak ke, datang selang sebulan ka pendek kata tak stabil memang buat rasa cuak kan? Rasa macam ada tak kena je. Mula risau, mula takut. Sekarang ni pulak macam-macam penyakit wanita timbul. Cyst dan fibroid macam dah jadi normal pula. Ada cara ke nak atasi masalah period tak lancar ni? kenapa jadi tak lancar?

Jawapannya adalah hormon. Hormon stabil maka haid akan stabil. Dan sebaliknya akan berlaku. Di mana terhasilnya hormon ni? Di sel. jadi penting sel-sel kita sihat supaya cukup menghasilan hormon. Erti kata lain hormon dalam badan kita stabil.

Biasanya keadaan tertentu boleh menyebabkan hormon jadi tak stabil.

  • Peningkatan umur
  • berlebihan berat badan
  • Tekanan emosi
  • PCOS

KITARAN HORMON BILA HAID 

Ada beberapa hormon yang terlibat dalam kitaran haid seseorang wanita.

  • Gonadotrophin-releasing hormone (GnRh) dihasilkan dalam hipotalamus, yang berada di dalam otak. Ia merangsang badan anda supaya membuat dan membebaskan hormon yang merangsang folikel dan hormon luteinizing.
  • Follicle stimulating hormone (FSH) dihasilkan dalam kelenjar pituitari, juga berada di dalam otak. Ia membuatkan telur dalam ovari anda jadi matang dan sedia untuk dibebaskan.
  • Luteinising hormone (LH) juga dihasilkan dalam kelenjar pituitari. Ia merangsang ovari supaya membebaskan telur.
  • Estrogen dihasilkan dalam ovari. Ia mempunyai banyak peranan, termasuklah dalam perubahan kepada badan anda semasa akil baligh yang membawa anda dari seorang kanak-kanak menjadi gadis dewasa. Ia memainkan peranan penting dalam kitaran reproduksi anda.
  • Progesteron juga dihasilkan dalam ovari. Ia bekerja dengan estrogen untuk menjadikan kitaran reproduksi anda tetap dan untuk menyelenggara kehamilan.

Seluruh proses bermula dalam otak. Hipotalamus mengeluarkan hormon yang melepaskan gonadotrofin (GnRH), yang bergerak ke kelenjar pituitari dan mengisyaratkannya untuk melepaskan hormon perangsang folikel (FSH).

FSH dibawa mengelilingi badan oleh aliran darah dan merangsang ovari untuk memulakan proses mematangkan telur. Antara 15 dan 20 kantung yang mengandungi telur, yang dipanggil folikel, kemudian mulai matang dalam ovari. Satu folikel, kadang-kadang dua atau lebih, tumbuh lebih cepat daripada semua yang lain.

FSH juga merangsang ovari untuk mengeluarkan estrogen. Ini menggalakkan telur matang dan mulai untuk menebal lapisan uterus supaya ia bersedia untuk menyokong kehamilan, jika persenyawaan berlaku.

[sumber;babycentre.com]

PUNCA HORMON KACAU BILAU

Jadi bila berlaku ketidakseimbangan hormon, jadi akan timbul banyak masalah. Kalau nak hurai bab berkaitan hormon memang panjang. Kak yana daapt ilmu berkaitan hormon dengan Dr Siti Aniza Basir. Apa yang boleh kak yana simpulkan, hormon yang kacau bilau boleh menyebabkan seluruh organ badan terganggu.

Jadi apa punca hormon kacau bilau? Ada 2 faktor yang utama iaitu

  1. Kekurangan nutrien penting untuk penghasilan hormon
  2. Faktor perosak hormon

Kita lihat faktor No 1 iaitu kekurangan nutrien. Antara nutrient penting untuk menghasilkan hormon adalah

  • Protin – pembinaan sel di mana sel menghasilkan hormon
  • Vitamin E
  • Vitamin C
  • Vitamin B
  • Zink
  • Iodin
  • Vitamin D

Setiap nutrient ni ada fungsi masing-masing untuk menghasilkan hormon. Saya bagi contoh vitamin C.

Vitamin C adalah vitamin yang paling penting dalam pengeluaran hormon. Ia merangsang penghasilan hormon dan menyokong pengeluaran progesteron – hormon yang menenangkan kita. Vitamin C menyokong badan kita untuk menyeimbangkan hormon stres kortisol kita dan sangat penting untuk kesihatan kelenjar adrenal kita.

Untuk faktor No 2, perosak hormon. Apakah perosak-perosak hormon ni? Antaranya adalah

  • Jangkitan
  • Stress
  • Toksin
  • Floride, merkuri, plumbum
  • Gula putih
  • Kegagalan fungsi hati dan buah pinggang
  • Ubat-ubatan

[sumber: Buku Kekal Muda Sepanjang Usia tulisan Dr Siti Aniza Basir. Jika mahukan buku ni boleh contact saya juga]

JADI NAK BUAT MACAM MANA UNTUK STABILKAN SEMULA HORMON?

Berita baiknya, kita boleh ikhtiar. Ada solusi bagi setiap masalah, jangan putus asa. Amalkan pemakanan sihat, elakkan gula putih. Uruskan emosi kita dengan baik melalui amalan rohani. Dan jangan lupa untuk pengambilan nutrient tambahan. Saya share di sini, apa vitamin yang saya amal dan berkongsi dengan kawan-kawan dan mereka turut mengamalkannya.

Untuk stabilkan hormon, saya amalkan GLA Complex. GLA complex adalah campuran minyak borage, vitamin E, minyak bunga matahari dan seed oil. Alhamdulillah dah banyak membantu mereka yang ada masalah tak datang haid lama, haid tak stabil dan wanita-wanita yang ada masalah seperti cyst, fibroid dan PCOS. Yang bagusnya, ianya juga berkesan untuk masalah kulit jeragat terutama wanita 40an yang mana jeragat timbul disebabkan gangguan hormon.

stabilkan hormon wanita

Daily Essntial Vitamins yang mengandungi vitamin c, multivitamin, protin, bcomplex dan omega 3. Setiap hari saya pastikan pengambilan vitamin-vitamin ni. Ia banyak memberi kesan kepada kesihatan dari segi tenaga dan pengurusan stress. Hari ini kita begitu sibuk dengan urusan harian. Ada juga yang dari siang bawa ke malam. Bukan secara fizikal je tapi mental juga perlukan tenaga kerana banyak fikir. End up kita lesu. Bila lesu kita mudah stress. Kita makan ala kadar, tidak tahu nutrisi yang betul. Banyakkan, untuk sedap sahaja tapi kebanyakan yang sedap tidak mengandungi nutrisi yang cukup. Sebab itu saya pilih untuk topup dengan nutrisi dan saya dapat rasa kebaikannya. Seperti yang saya bagitahu tadi, nutrisi yang cukup penting untuk penghasilan hormon yang cukup.

vitamin asas

Dan ada satu lagi yang saya amalkan juga adalah VIVIX. VIVIX adalah antioksidan yang membantu untuk menyihatkan sel. Bererti vivix ni fokus kepada yang paling asas iaitu sel kita. Sel rosak, sel lemah, semuanya memberi masalah kesihatan dan unbalance dalam kehidupan. Jadi penting untuk tackle sel terlebih dahulu. 4 mekanisme vivix terhadap sel adalah

mekanisme vivix

Baca juga >> 4 Kandungan Vivix Beri Kualiti Tinggi

Jom kita lihat apa kata pengguna:

rawat haid tak stabil

 

Dingatkan juga selain dari pengambilan nutrisi-nutrisi yang disarankan ni, untuk bersenam dan menjaga pemakanan harian. Sebab pemakanan juga akan mempengaruhi sistem dalaman tubuh kita. Bersenam pula sanagt bagus untuk membantu dalam kawalan stress dan membantu untuk tidur nyenyak. kalau hormon stress tinggi, ia kana membawa kepada peningkatan berat badan pula dan lebih buruk meningkatkan tahap gula dalam darah.

BAGAIMANA NAK DAPATKAN NUTRISI TAMBAHAN UNTUK STABILKAN HORMON?

Untuk dapatkan SEMUA VITAMIN ini, boleh hubungi kak yana di talian berikut 012-9576172 atau terus klik link http://aziyanashaklee.wasap.my

InsyaaAllah pembelian dengan kak yana set ini anda layak untuk dapat FREE MEMBERSHIP. So contact ya. 

COD: Kuantan, Indera Mahkota, Permatang Badak, Kampung Padang

Setiap pembelian dengan saya layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual penggunaan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

 

PENGEDAR DIPERLUKAN SEGERA !!!

Peluang bisnes untuk jana income tambahan. Dengan kualiti produk yang terjamin, saya memerlukan pengedar untuk memenuhi keperluan di setiap pelusuk negeri termasuk negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Brunei.

Hubungi saya AZIYANA  012-9576172 (whatsapp)  jika berminat menjadi pengedar di kawasan anda, kehadiran anda amat dialu – alukan!

Pengedar Sah Shaklee : Nurul Aziyana (Shaklee ID 886587)

012-9576172 (whatsapp) http://jombizz.wasap.my

ummi.anayiza@gmail.com (e-mail)

3 Tips Kawal Makan dan Kenyang Lama Musim PKP
ResV Produk Terbaru dari Shaklee 30% Lebih Power