Bangun pagi, bila kaki pijak lantai je rasa sakit tumit menyucuk-nyucuk macam pijak jarum. Aduiii, dia datang dahhh.. Ish waktu-waktu macam ni lah tumit ni nak sakit. Getus Mak Jah.

 

Bang..ooo bang..saya sakit tumit ni. Tak boleh nak berpijak..nak berjalan pun sakit ni ” mak jah memanggil suaminya

 

Pak Akob segera mendatangi isterinya, dilihatnya Mak jah sedang menggosok-gosok tumit kakinya. Barangkali dengan harapan untuk rasa lega cepat.

 

Awak sakti lagi? Dah makin kerap ni awak sakit tumit. Kita jumpa doktor lah ya, risau saya dibuatnya

 

Mak Jah diam sambil tangan tak henti merngurut perlahan kakinya. Mau jumpa doktor ke? Dalam hatinya tertanya-tannya. Antara mau dan tidak. Pertanyaan suaminya dibairkan sepi tidak bersahut. ” Awak tolong pimpin saya ke bilik air, saya nak ambil wudhuk ni, nanti kalau ditunggu-tunggu habis pula waktu subuh

Anda juga mengalami situasi seperti Mak Jah? Selalu sakit tumit. Dan belum jumpa penyelesaiannya.

Bila sakit tumit, ada 5 punca yang anda patut check. Ingat, bukan warga emas je yang ada masalah ni. Tapi orang muda pun ramai yang alami juga. Agaknya kenapa ya? Bila sakit tumit, kadang-kadang ia menjalar hingga seluruh tapak kaki terasa sakitnya.

5 PUNCA UTAMA SAKIT TUMIT KAKI 

Ada 5 punca utama yang dikenalpasti.

  • Tanda peranakan jatuh
  • Alami plantar fasciitis di mana ia merupakan bengkak atau radang terhadap tisu yang menyokong lengkungan kaki yang dikenali sebagai sascia.
  • Kekejangan pada betis, kekejangan otot betis, sakit tulang belakang, dan juga penggunaan terlalu banyak otot-otot betis.
  • Bentuk kaki yang leper dan rendah lengkungan bahagian dalam kaki
  • Hentakan atau tekanan berulang pada tumit

 

Peranakan Jatuh 

Peranakan jatuh juga boleh menjadi penyebab sakit tumit kaki. Keadaan yang berdenyut-denyut malah langsung tak boleh berpijak adalah tanda-tanda yang biasa dialami. Namun untuk mengenalpasti peranakan jatuh, perlu kepada pemeriksaan rahim. Sebab selain sakit tumit, tanda peranakan jatuh juga termasuk sakit pada ari-ari, sakit ketika bersama, kerap buang air kecil, kentut vagina dan angin pada perut

 

Plantar Faciitis

Penyebab sakit tumit yang paling kerap berlaku. Jaringan yang menghubungkan antara tumit dan jari kaki adalah plantar fascia. Plantar Faciitis berlaku bila ada keradangan pada plantar fascia. Puncanya, berat badan yang tak dapat ditampung oleh kaki , jadi akan timbulkan tekanan. Keadaa berdiri dan berjalan terlalu lama juga boleh jadi penyebab. Bila ada tekanan berterusan, jaringan ini akan lemah dan koyak. Keradangan mula muncul menyebabkan kesakitan ketika berpijak.

 

sakit_tumit_plantar

Kekejangan Pada Betis

Penggunaan terlalu banyak otot-otot betis juga boleh memberi tekanan pada tumit kaki. Otot betis yang lemah dan ketat juga boleh menjadi punca sakit tumit kaki. Amalan senaman yang konsisten boleh membantu untuk meningkatkan keseimbangan, kekuatan dan fleksibiliti otot betis.

 

Bentuk Kaki Yang Leper

Postur kaki yang lemah seperti bentuk kaki lepek dan tak sama panjang boleh menimbulkan sakit tumit kaki. Postur kaki sebegini memerlukan pemakaian kasut dan selipar yang sesuai untuk menyokong lengkungan kaki.

sakit_tumit_kaki_rataHentakan atau Tekanan Berulang 

Tekanan berulang ni biasanya berlaku kepada pemain sukan dan individu yang banyak aktiviti lasak. Hentakan kuat dan berulang semasa berlari, terjatuh boleh menyebabkan koyakan pada plantar fascia. 

CARA RAWATAN SAKIT TUMIT 

Rawatan adalah mengikut punca berlakunya sakit tumit. Sakit tumit boleh hilang. Pesakit perlukan rehat yang cukup, kurangkan pergerakan seperti berjalan dan berdiri. JIka berlaku keradangan, ada yang ambil ubat anti radang. Namun suntikan ni tidak boleh diambil secara kerap. Pesakit juga boleh melakukan fisioterapi dan senaman tapak kaki. Dapatkan bentuk kasut yang sesuai dengan bentuk kaki. Pengambilan vitamin juga boleh membantu dalam masalah sakit tumit

 

Antara vitamin yang berkesan diambil adalah

Ikuti testimoni pengguna di bawah

Sakit Tumit – Sakit Menyucuk Hilang Dengan Vivix

MACAM MANA NAK DAPATKAN PRODUK UNTUK RAWAT SAKIT TUMIT?

Dah tak tahan menanggung sakit tumit setiap hari sehingga sukar bergerak dan berjalan? Ikhtiar dengan vitamin yang berkesan ni segera. Boleh menghubungi kak Yana  di talian berikut,

011-11548031 (whatsapp) atau klik je link di bawah

http://aziyanashaklee.wasap.my 

COD: Kuantan, Indera Mahkota, Permatang Badak, Kampung Padang

Atau boleh terus buat pembelian di laman esell Shaklee dengan klik button di bawah

Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

BERMINAT UNTUK JANA PENDAPATAN DENGAN TEAM KAMI?

Peluang bisnes untuk jana income tambahan. Dengan kualiti produk yang terjamin, saya memerlukan pengedar untuk memenuhi keperluan di setiap pelusuk negeri termasuk negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Brunei.

Hubungi saya AZIYANA  011-11548031 (whatsapp)  jika berminat menjadi pengedar di kawasan anda, kehadiran anda amat dialu – alukan!

Pengedar Sah Shaklee : Nurul Aziyana (Shaklee ID 886587)

011-11548031 (whatsapp) http://aziyanashaklee.wasap.my

ummi.anayiza@gmail.com (e-mail)

Badan Cepat Letih - Cikgu Ni Kongsi Cara Atasi
Sakit Tumit - Sakit Menyucuk Hilang Dengan Vivix