| |

KENCING MANIS : 6 Bahaya Gula Yang Tak Terkawal

Kencing manis adalah penyakit yang mana badan tidak dapat menggunakan gula atau glukos sebagai tenaga. Ada 2 jenis kencing manis, type 1 dan type 2. kebanyakan rakyat Malaysia mengidap kencing manis atau diabetes type 2.

Kencing manis type 1 : Insulin Dependent Mellitus – terpaksa mengambilan suntikan insulin untuk kawal gula dalam darah

Kencing manis type 2 : Kekurangan upaya badan untuk menggunakan insulin secara efektif. Boleh dikawal dengan gaya hidup dan diet yang sesuai.

Insulin tidak akan merawat kencing manis. Risiko kematian akibat kencing manis bukan lah disebabkan paras gula dalam darah tapi mereka terpaksa menghadapi komplikasi akibat gula tersebut.

KOMPLIKASI AKIBAT KENCING MANIS

Kandungan gula dalam darah bagi pesakit kencing manis yang tak terkawal boleh menimbulkan komplikasi berikut

  1. Serangan jantung  (atherosclerosis)
  2. Masa penglihatan (retinopathy)
  3. Masalah saraf (neuropathy)
  4. Tekanan darah tinggi
  5. Kegagalan buah pinggang (kidney failure)
  6. Jangkitan (infection)

Bagaimana gula tinggi boleh mencetuskan 6 penyakit ini?

SERANGAN JANTUNG 

Kandungan gula tinggi dalam tempoh waktu yang lama boleh merosakkan salur darah dengan cara pengumpulan palk menyebabkan saluran darah sempit. Pesakit kencing manis juga berisiko 2x ganda untuk mengidap strok. Pesakit kencing manis juga mempunyai tahap kolestrol dan triglycerides yang tinggi jadi mereka harus buat apa sahaja untuk mengelakkan salur darah dari rosak.

MASALAH PENGLIHATAN 

9 dari 10 pesakit kencing manis selama 20 tahun akan mengalami kerosakan retina. Ada 2 jenis retinopathy bagi pesakit kencing manis iaitu simple retinopathy dan proliferative retinopathy. Untuk simple retinopathy, Salur darah di kawasan ini sangat halus jadi ia menghalang aliran oksigen kepada mata. Seterusnya akan melemahkannya. Dalam kes simple retinopathy, kawalan gula dan tekanan darah sangat penting. Tekanan darah tinggi walaupun bukan pesakit kencing manis juga boleh menyebabkan retinopathy.

Untuk kes proliferative retinopathy, ianya dikateogrikan sebagai pertumbuhan salur darah baru dalam retina dan juga kesan parut. Kapilasi sepanajng permukaan dalaman retina akan mula membahagi biasanya disebabkan oleh tindak balas untuk mengurangkan supply oksigen ke mata. Salur darah baru ini cuba untuk bawa lebih banyak oksigen ke kawasan tersebut tapi ianya sangat rapuh. Ia akan pecah dan berlaku pendarahan ke bahagian mata yang lain. Penglihatan akan kabur.

MASALAH SARAF (NEUROPATHY)

Fungsi saraf juga terganggu. Antara simptom-simptomnya adalah kebas, rasa semut-semut, gatal dan adakalanya sakit menyucuk. Biasanya tak berterusan, tapi akan kerap muncul. Gangguan saraf akan memberi kesan kebanyakannya kepada kaki dan jari. Salur darah yang sempit ke kaki, jari, penis dan kulit akan menyebabkan

  • Gangrene. Ulser kaki lambat pulih dan sebahagian dari kaki terpaksa dipotong
  • Mati pucuk di kalangan lelaki
  • Luka lambat baik

TEKANAN DARAH TINGGI 

Disebabkan oleh penyempitan salur darah.

KEGAGALAN BUAH PINGGANG 

Kebanyakan pesakit kencing manis type 1 mengalami kegagalan fungsi buah pinggang. Hampir 35% akan mengalami gangguan fungsi buah pinggang selepas 15 hingga 20 tahun didiagnos. Dan 48% kegagalan buah pinggang adalah penyebab utama kematian di kalangan pesakit kencing manis. Jadi jika anda mengidap kencing manis dan keadaan bauh pinggang masih normal, segera buat pencegahan dalam kawalan gula.

JANGKITAN 

Pesakit kencing manis lebih terdedah kepada jangkitan berbanding dengan orang normal. Jadi penting untuk pesakit kencing manis memastikan sistem imun dalam keadaan optimal.

CARA KAWAL GULA SECARA SEMULAJADI 

Penting bagi peskait kencing manis untuk mula langkah kawalan gula bagi mengelakkan komplikasi di atas berlaku

Mengetahu paras indeks glisemik bagi makanan adalah sangat penting untuk pesakit kencing manis. Makanan index glisemik tinggi akan meningkatkan paras gula dalam darah.

Elakkan gula pasir, gula merah, gula melaka, gula batu, gula-gula, sirap, jeruk, halwa, kuih-muih manis, susu pekat manis, buah-buahan dalam tin, minuman ringan, coklat, jem (kecuali jem untuk diabetes) dan semua makanan bersalut gula.

VIVIX KAWAL GULA DALAM DARAH DENGAN BERKESAN

Vivix adalah tonik antipenuaan dan antioksidan yang menghalang kerosakan sel akibat penuaan dan tindakan radikal bebas. Ianya kaya dengan polyphenols yang membantu dalam pencegahan rintangan insulin. VIVIX jug abertindak sebagai anti radang yang melambatkan penyembuhan terutama luka.

Baca juga >> 4 kandungan VIVIX yang Bagi Kualiti Tinggi 

TESTIMONI PENGGUNA VIVIX 

MACAM MANA NAK DAPATKAN VIVIX UNTUK KAWAL GULA?

Boleh menghubungi kak Yana  di talian berikut,

011-11548031 (whatsapp) atau klik je link di bawah

http://aziyanashaklee.wasap.my 

COD: Kuantan, Indera Mahkota, Permatang Badak, Kampung Padang

Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

NAK DISCOUNT PEMBELIAN?

Daftar keahlian Shaklee dengan Kak Yana dan nikmati discount product 15-20%

BERMINAT UNTUK JANA PENDAPATAN DENGAN TEAM KAMI?

Dengan kualiti produk yang terjamin, saya memerlukan pengedar untuk memenuhi keperluan di setiap pelusuk negeri termasuk negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Brunei.

Hubungi saya AZIYANA  011-11548031 (whatsapp)  jika berminat menjadi pengedar di kawasan anda, kehadiran anda amat dialu – alukan!

Pengedar Sah Shaklee : Nurul Aziyana (Shaklee ID 886587)

011-11548031 (whatsapp)

ummi.anayiza@gmail.com (e-mail)

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge