|

Ujian Kesuburan Lelaki: Bagaimana Ujian Kesuburan Dibuat

Bila dah lama kahwin dan berusaha untuk dapatkan zuriat tapi berlum berhasil, itulah waktu terbaik untuk kedua suami isteri buat pemeriksaan lanjut dengan doktor. Baik isteri mahupun suami keduanya perlu jalani ujian. Biasanya bagi wanita tidak mempunyai masalah untuk buat ujian kesuburan tapi agak berat untuk lelaki lakukannya.

Tapi demi zuriat penyambung legasi, mau atau tidak kena buang rasa ‘berat’ nak buat ujian kesuburan. Dalam entry ni, akan dikongsi bagaiman proses ujian kesuburan biasanya dibuat. Dan bagi mereka yang buat, proses rawatan selepas itu lebih mudah dan peluang untuk hamil lebih tinggi.

PROSES UJIAN KESUBURAN LELAKI

Caranya mudah sahaja. Pertama sekali, jumpa doktor urologi. Doktor akan buat ujian fizikal dan bertanya soalan tentang gaya hidup dan sejarah perubatan seperti:

  • Pembedahan yang pernah dijalani
  • Ubat-ubatan yang anda ambil
  • Tabiat senaman anda
  • Sama ada anda merokok atau mengambil ubat-ubatan
  • Doktor mungkin juga mempunyai perbincangan yang jujur dengan anda tentang kehidupan seks anda, termasuk sebarang masalah yang anda ada atau sama ada anda mempunyai sebarang STD (penyakit menular seksual).

Kemudian anda akan diminta memberikan sampel air mani untuk analisis.

ANALISIS SEMEN

Semen adalah cecair yang mengandungi sperma (termasuk bahan gula dan protein lain) yang dikeluarkan semasa ejakulasi. Dalam analisis semen, Doktor pakar akan menyemak

  • kiraan sperma anda
  • bentuk
  • gerakan
  • dan ciri-ciri lain.

Secara umumnya, jika anda mempunyai jumlah sperma berbentuk normal yang lebih tinggi, itu bermakna anda mempunyai kesuburan yang lebih tinggi. Tetapi ada beberapa pengecualian. Ramai lelaki dengan jumlah sperma rendah atau simen yang tidak normal masih subur. Dan kira-kira 15% lelaki subur mempunyai air mani dan bilangan sperma yang biasa.

Jika analisis semen pertama adalah normal, doktor anda boleh mengarahkan ujian kedua untuk mengesahkan hasilnya. Dua ujian normal bermakna anda tidak mempunyai masalah kemandulan yang ketara. Sekiranya sesuatu dalam keputusan kelihatan tidak biasa, doktor anda mungkin mengarahkan lebih banyak ujian untuk menentukan masalahnya.

Jika anda tidak mempunyai simen atau sperma sama sekali, ia mungkin kerana penyumbatan dalam “paip” anda yang boleh diperbetulkan dengan pembedahan.

TIPS DAPATKAN KEPUTUSAN UJIAN TERBAIK

Untuk mendapatkan sampel terbaik:

  • Elakkan ejakulasi selama 24 hingga 72 jam sebelum ujian.
  • Elakkan pengambilan alkohol, kafein dua hingga lima hari sebelum ujian.
  • Berhenti mengambil apa-apa ubat herba

Dua faktor utama untuk mendapatkan sampel ujian yang baik adalah pertama, simen mesti pada suhu badan. Sekiranya terlalu panas atau terlalu sejuk, keputusannya tidak tepat. Kedua, simen mesti dihantar untuk ujian dalam masa 30 hingga 60 minit selepas keluar dari badan. Elakkan mengambil sample dalam keadaan stress.

KEPUTUSAN UJIAN YANG BAGUS

Apabila doktor menyemak keputusan ujian sperma, terdapat banyak faktor yang perlu dipertimbangkan. Analisis selepas vasektomi mencari kehadiran sperma, tetapi analisis untuk mencari isu kesuburan lebih mendalam. Doktor anda akan mengambil kira keputusan berikut:

  1. Bentuk sperma
    Bentuk normal ialah lebih daripada 50 % normal. Kalau mempunyai lebih daripada 50 % sperma yang tidak normal, ini mengurangkan kesuburan. Makmal boleh mengenal pasti keabnormalan di kepala sperma, bahagian tengah, atau ekor. Ia juga mungkin sperma boleh menjadi tidak matang dan dengan itu tidak mampu menyuburkan telur secara berkesan.
  2. Pergerakan
    Untuk bacaan yang normal, lebih daripada 50 % sperma mesti bergerak selepas ejakulasi. Pergerakan sperma, atau motilitas, penting untuk kesuburan kerana sperma mesti bergerak untuk menyuburkan telur. Sistem automatik untuk pergerakan dan kadar untuk mereka pada skala 0 hingga 4. Skor 0 bermaksud sperma tidak bergerak, dan skor 3 atau 4 mewakili pergerakan yang baik.
  3. pH
    Tahap pH mestilah antara 7.2 dan 7.8 untuk mencapai keputusan normal. Lebih tinggi dari paras 8.0 pH boleh menunjukkan penderma mempunyai jangkitan. Hasilnya kurang daripada 7.0 boleh menunjukkan spesimen tercemar atau bahawa saluran ejakulasi lelaki disekat.
  4. Jumlah air mani
    Jumlah sair mani untuk hasil yang normal mestilah lebih banyak daripada 2 mililiter. Baacan air mani yang rendah dapat menunjukkan jumlah sperma yang rendah untuk menyuburkan telur.
  5. Kecairan air mani
    Ia perlu mengambil masa 15 hingga 30 minit sebelum air mani lebih cair. Walaupun air mani pada mulanya pekat, ia berupaya untuk cair untuk membantu sperma bergerak. Sekiranya air mani tidak mencair dalam 15 hingga 30 minit, kesuburan boleh terjejas.
  6. Kiraan sperma
    Jumlah sperma dalam analisis simen biasa antara 20 juta hingga lebih dari 200 juta. Hasil ini juga dikenali sebagai kepadatan sperma. Jika bilangan ini rendah, mengandung mungkin lebih sukar.

BAGAIMANA NAK BANTU DAPATKAN KEPUTUSAN UJIAN YANG BAGUS?

Entry di bawah ni membantu anda untuk banyakkan bilangan sperma untuk bantu tingkatkan kesuburan lelaki

Cara Banyakkan Bilangan Sperma Suami Paling Berkesan

Baca juga entry berkaitan

Isteri Berjaya Hamil Setelah 7 Tahun ‘Struggle’ Usaha

Zink Plus Untuk Lelaki Sejati 

5 Penyebab Utama Maslaah Kesuburan Lelaki Gagal dapat Zuriat

Cara Tingkatkan Kesuburan Suami Bantu Isteri Cepat Hamil

DAFTAR AHLI SHAKLEE UNTUK NIKMATI PENJIMATAN BERTERUSAN DAN PRIVILAGE SEBAGAI AHLI ?

http://aziyanashaklee.wasap.my

BERMINAT UNTUK JANA PENDAPATAN DENGAN TEAM KAMI?

Dengan kualiti produk yang terjamin, saya memerlukan pengedar untuk memenuhi keperluan di setiap pelusuk negeri termasuk negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Brunei.

Hubungi saya AZIYANA 012-9576172 jika berminat menjadi pengedar di kawasan anda, kehadiran anda amat dialu – alukan!

Pengedar Sah Shaklee : Nurul Aziyana (Shaklee ID 886587)

012-9576172 (whatsapp /sms)

ummi.anayiza@gmail.com (e-mail)

Anda nak buat berbisnes shaklee? saya akan ajar pelbagai RAHSIA group kami.

 

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge