Tips Ibu Hamil Cergas Walau Alahan Teruk

Alahan teruk biasa beraku bila fasa awal hamil, iaitu pada trimester pertama. Ada yang langsung tak boleh makan, pasti akan muntah balik. Pastinya kalau keadaan ini berlaku, memang tak ada tenaga lah kan, comfirm melepek je atau bed rest, hanya melayan loya dan muntah sahaja. So entry ni akan bagi tips bagaimana nak bantuibu hamil cergas walaupun alahan teruk masa awal kehamilan.

Kenapa Alahan Berlaku ?

Kehamilan adalah satu perjalanan yang memperlihatkan perubahan fizikal dan hormon dalam tubuh ibu. Perubahan hormon semasa kehamilan, terutamanya estrogen dan progesteron, berupaya memberi kesan kepada sistem imun dalam tubuh.

Mabuk atau alahan ketika hamil, terutamanya pada trimester pertama, adalah satu fenomena yang umum berlaku. Terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkan mabuk ketika hamil. Antara punca yang paling biasa termasuk:

  1. Perubahan Hormon: Semasa kehamilan, terdapat lonjakan hormon seperti estrogen dan progesteron dalam tubuh ibu. Perubahan hormon ini boleh mengganggu sistem pencernaan dan mempengaruhi keseimbangan kimia dalam otak. Ini mungkin menjadi salah satu punca utama mabuk ketika hamil.
  2. Peningkatan Kepekaan Terhadap Bau: Selama kehamilan, kepekaan terhadap bau mungkin meningkat. Ibu hamil mungkin lebih mudah terganggu oleh bau-bau tertentu yang sebelum ini tidak mempengaruhi mereka. Reaksi negatif terhadap bau ini boleh menyebabkan mabuk atau mual.
  3. Peningkatan Aliran Darah: Semasa kehamilan, aliran darah ke organ-organ utama seperti rahim dan plasenta meningkat. Peningkatan aliran darah ini boleh menyebabkan peningkatan tekanan pada sistem kardiovaskular dan menyumbang kepada mabuk ketika hamil.
  4. Perubahan Sensitiviti Gastrointestinal: Hormon kehamilan boleh mengganggu fungsi usus dan sistem pencernaan. Perubahan ini boleh menyebabkan pergerakan perlahan dalam usus, peningkatan penghasilan asid perut, dan penurunan keseluruhan kecekapan sistem pencernaan. Ini boleh menyebabkan ketidakselesaan dan mabuk.

Badan Tetap Cergas Walaupun Alahan Teruk dengan Set Hamil Shaklee

Teringat semasa mengandungkan anak ketiga 2 tahun lepas. Perit betul alahan hampir 8 bulan.

Si kakak-kakak sebelum itu masuk 4-5 bulan dah kembali normal dah hilang alahan. Tapi giliran mengandungkan si adik ketiga ni sampaikan 7-8 bulan masih lagi terasa alahan tu.

Alahan bau yang teruk, tak boleh makan nasi putih walau sesuap, ayam pun tak boleh telan. Berat badan turun mendadak.

Memang perit betul. Siap warded hospital masuk air sebab kurang air dalam badan. Tapi nurse Klinik Kesihatan yang mengiringi semasa dalam ambulans masa tu rasa pelik sebab badan saya nampak sihat segar je, macam normal tak sakit, sembang kencang masa kat klinik dan dalam ambulans. Tapi sebab result air kencing tak cantik. Terus pecut naik ambulan ke hospital.

Mujur masa tu dah kenal Shaklee dah.

Vitamin untuk ibu hamil 1 set lengkap wajib ambil tiap hari. Vitamin yang paling membantu masa alahan tu adalah Hero Kiddo.

Masa alahan tu, tekak selalu mual. Hero Kiddo ni memang wajib saya bawa ke mana-mana. Ketika tengah mual, saya kemam dan kunyah Hero Kiddo. Kurang sikit rasa nak muntah.

Dan satu lagi best, semasa sepanjang kehamilan tu saya tak ada masalah sembelit. Salah satu sebabnya Hero Kiddo ni bantu pelawasan juga, selain pil kalsium Ostenutrix yang bantu melembutkan najis. Jadi, semasa hamil saya tiada isu ‘berkampung’ di tandas sebab sembelit.

Alhamdulillah suplemen set hamil Shaklee banyak bantu bagi tenaga dan cukupkan nutrien bayi sepanjang kehamilan.

Dan memudahkan proses bersalin juga. Memudahkan bukaan jalan ketika bersalin. Ketika dalam labor room hendak bersalin, sekejap je teran terus keluar puteri ketiga ini. Awalnya doktor anggarkan jam 10.30 malam bersalin sebab bukaan baru 4-5cm. Tapi, tak dijangka jam 8.30 dah bukaan penuh rasa nak teran dengan nurse dan doktor sorang pun tiada kat bilik (sebab mereka dah set 10.30 malam baru dijangka bukaan penuh, jadi mereka berkejar fokus kat bilik bersalin yang lain).

Mujur tiba-tiba ada sorang doktor masuk bilik untuk tengok rekod pada laptop, terus saya cakap tak tahan dah nak teran. Rupanya kepala bayi dah kat hujung nampak rambut dah. Terus kelam kabut nurse dan doktor. Siap nurse bebel kenapa tak jerit panggil staf, kelakar betul bila ingat kembali.

Alhamdulillah, syukur ditemukan dengan suplemen best Shaklee ni. Sangat membantu kehamilan dan juga sepanjang penyusuan selepas bersalin. Sehingga sekarang saya masih setia dengan suplemen Shaklee kerana badan rasa lebih sihat lepas amalkan suplemen Shaklee.

Terima kasih Supermom Shaklee Story kerana beri peluang untuk saya berkongsi pengalaman dan testimoni ini

Perkongsian Oleh : Siti Rahimah

Set Hamil Shaklee

Set hamil Shaklee atau vitamin ibu hamil terdiri daripada

  • Vita-lize (multivitamin dengan iron)
  • Bcomplex
  • Ostenutrix (kalsium+vitamin D3)
  • ESP
  • Vitamin C
  • Gummy Hero Kiddo ( untuk kurangkan rasa loya)

Tips Nak Kurangkan Alahan Mabuk Hamil

Ada beberapa tips yang boleh diamamlkan

  1. Makan Secara Kerap tapi kuantiti sedikit: Elakkan perut kosong dengan memakan snek ringan (contoh buah) setiap beberapa jam. Makanan yang kaya serat seperti buah-buahan dan bijirin juga dapat membantu mengurangkan mabuk.
  2. Hindari Makanan atau Bau Tertentu: Jika terdapat makanan atau bau yang boleh ransang mabuk, cuba elakkan. Setiap ibu hamil mempunyai kepekaan yang berbeza, jadi kenal pasti apa yang berfungsi untuk anda.
  3. Pilih Makanan yang Mudah Dicerna: Makanan yang tinggi protein, rendah lemak, dan mudah dicerna seperti ayam rebus, ikan, atau bijirin dapat membantu mengurangkan gejala mabuk.
  4. Ambil Rehat yang Cukup: Keletihan dan kurang tidur boleh memperburuk gejala mabuk. Pastikan anda mendapatkan rehat yang mencukupi dan tidur yang berkualiti.
  5. Cari Sokongan dan Nasihat: Bercakap dengan doktor atau jururawat anda mengenai gejala mabuk yang anda alami. Mereka mungkin dapat memberikan nasihat tambahan dan cadangan cara untuk mengurangkan mabuk.

Bagaimana Nak Dapatkan Set Vitamin Ibu Hamil Shaklee?

Boleh hubungi kak yana di no 012-9576172 atau klik link wasap.my/60129576172/vitamin_ibuhamil

COD: Kuantan | Indera Mahkota | Semambu | Bukit Rangin

Pengedar Shaklee Kuantan

Join kami untuk tambah income dengan jadi Pengedar Shaklee. Yuran serendah RM35 sahaja.

Klik wasap.my/60129576172/nakjadipengedar

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge