| |

Makan Buah dan Sayur Warna Ungu, Kenapa Sangat Penting?

Baru-baru ni saya ada terbaca di laman Faceboook KKM tentang kelebihan makan buah dan sayur yang berawarna ungu. Penting ke amalkan sayur dan buah berawarna ungu ni? Apa kelebihan yang kita dapat? Entry kali ni saya nak kongsi info berguna ni kepada pembaca supaya kita sama-sama dapat kesihatan yang baik.

BUAH DAN SAYUR WARNA UNGU

Berikut adalah kategori buah dna sayur warna ungu

  • :Kubis ungu
  • Terung
  • Anggur
  • Ubi keledek ungu
  • Blueberry
  • Bayam ungu
  • Ubi bit

Pernah tak kita ambil peduli dengan variasi warna buah dan sayur dalam hidangan seharian? Saya yakin tak ramai antara kita peduli, kalau ada hidangan sayur pun dah cukup baik kan? Mungkin juga kita tidak tahu apa kelebihan sayur dan buah warna ungu ni, jadi kita tak berapa peduli makan ke tidak sayur warna ni atau sama je lah sayur apa pun.

 

KELEBIHAN BUAH DAN SAYUR WARNA UNGU 

 

Satu kelebihan utama sayur dan buah warna ungu adalah kerana ia mengandungi Anthocyanin. Apa itu Anthocyanin? Ianya merupakan sejenis pigmen yang ada pada tumbuh-tumbuhan yang berwarna MERAH, UNGU dan BIRU. Anthocyanin merupakan antioksidan yang sangat bagus untuk kesihatan.

Fungsi Antioksidan adalah untuk memusnahkan molekul tidak stabil yang dipanggil radikal bebas yang boleh merosakkan sel badan kita. Radikal bebas berlaku secara semula jadi sebagai hasil sampingan metabolisme seperti bernafas, serta daripada pendedahan alam sekitar kepada pencemaran, asap rokok, alkohol, cahaya matahari dan bahan kimia berbahaya.

Kesan tindakan free radical. Sel rosak – tisu rosak – organ rosak – sistem rosak – penyakit kronik – kematian 

 

FAEDAH KESIHATAN ANTHOCYANIN

 

Ada beberapa ciri kesan Antisianin kepada kesihatan menurut kajian-kajian yang telah dijalankan

1. Menurunkan tekanan darah

Antosianin boleh membantu mengurangkan tekanan darah, menurut review dari 66 kajian, Peserta kajian dengan hipertensi mengambil pelbagai ekstrak dan persediaan daripada tumbuhan yang mengandungi antosianin. Kajian mendapati terdapat kesan penurunan yang konsisten terhadap tekanan darah. Walau bagaimanapun, dalam kajian lain, penyelidik mengenal pasti banyak faktor yang membawa kepada hasil yang bercampur-campur, seperti: Dos dan jenis antosianin (makanan, jus, serbuk kering beku atau ekstrak). Bilangan dos (single vs. jangka panjang). Ciri pesakit (tekanan darah asas seseorang dan keadaan kesihatan lain).

2. Mengurangkan risiko penyakit jantung

Aterosklerosis ialah apabila plak terkumpul di bahagian dalam arteri. Pengumpulan ini boleh menyebabkan tekanan darah tinggi, serangan jantung, strok, penyakit arteri periferal atau kegagalan buah pinggang. Pembentukan plak adalah proses pelbagai peringkat yang bergantung kepada banyak faktor. Penyelidikan menunjukkan bahawa antosianin boleh campur tangan pada peringkat yang berbeza dalam proses dengan mengurangkan: Kolesterol, bahagian utama plak. Tekanan darah tinggi, yang boleh merosakkan saluran darah dan menjadikannya lebih cenderung untuk membina aterosklerosis. Keradangan, yang membawa kepada pembentukan plak.

3. Mencegah penyakit saraf

Penyelidikan menunjukkan bahawa antosianin boleh membantu melindungi dan meningkatkan fungsi otak : Satu kajian mendapati bahawa dos harian jus ceri meningkatkan pertuturan dan ingatan pada orang berumur 70 tahun ke atas dengan demensia ringan atau sederhana. Satu lagi kajian melaporkan antosianin meningkatkan aliran darah dan mengaktifkan kawasan otak yang mengawal ingatan, bahasa dan perhatian. Penyelidik percaya bahawa sifat antioksidan dan anti-radang anthocyanin bertanggungjawab untuk penambahbaikan ini

4. Melambatkan pertumbuhan kanser

Antosianin boleh bertindak dalam pelbagai cara untuk melambatkan atau menghentikan kanser. Kajian menunjukkan bahawa antosianin menyekat perubahan dalam DNA yang menyebabkan kanser. Musnahkan sel kanser atau hentikan pertumbuhannya. Mengelakkan tumor daripada menjadi malignan (kanser). Membalikkan rintangan dadah dan meningkatkan sensitiviti tumor terhadap kemoterapi. Walau bagaimanapun, Prescott memberi amaran bahawa penyelidikan mengenai antosianin dan kanser kebanyakannya berlaku di makmal. Terdapat hanya data terhad daripada ujian klinikal ke atas orang. Penyelidik perlu terus menyiasat penemuan ini supaya mereka dapat menentukan dengan tepat bagaimana anthocyanin mempengaruhi pertumbuhan dan rawatan kanser.

Kesimpulannya, menurut kajian saintis, Anthocyanin memberikan kesan-kesan berikut

  • Mambantu mengawal masalah penyakit Cancer
  • Bertindak sebagai agen anti penuaan (antiaging)
  • Meningkatkan sistem saraf (Neurology)
  • Mengawal masalah kencing manis (Diabetis)
  • Mengatasi masaalah sistem pernafasan (Inflamation) 
  • Mengurangkan kesan serangan bakteria dalam badan
  • Menurunkan tekanan darah
  • Memperbaiki penglihatan

 

 

KUASA UNGU DALAM VIVIX SHAKLEE 

 

Dalam shaklee, ada 1 product yang kaya dengan bahan botani berwarna ungu iaitu VIVIX. Vivix adalah campuran sempurna poliphenols. Polifenol adalah bahan semulajadi
yang memberikan warna terang dan pelbagai kepada buahbuahan, beri dan sayur-sayuran. Polifenol telah dikaji secara meluas dan mempunyai reputasi yang positif dalam industri kesejahteraan.

6 kesan Utama makan VIVIX adalah

  • Untuk Kulit Lebih Muda dan Berseri
  • Untuk Lebih Bertenaga
  • Untuk kesihatan jantung
  • Untuk kesihatan kesuburan
  • Untuk minda yang lebih tajam
  • Untuk badan yang lebih ringan

Saya akan ulas dengan lebih detail bagi kesan di atas dalam entry yang akan datang, so jemput follow blog ni ya.

Berminat nak tahu lanjut tentang VIVIX? Boleh hubungi saya di link berikut

Boleh hubungi saya AZIYANA  012-9576172 (whatsapp)  

PENGEDAR DIPERLUKAN SEGERA !!!

 

Peluang bisnes untuk jana income tambahan. Dengan kualiti produk yang terjamin, saya memerlukan pengedar untuk memenuhi keperluan di setiap pelusuk negeri termasuk negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Brunei.

Hubungi saya AZIYANA  012-9576172 (whatsapp)  jika berminat menjadi pengedar di kawasan anda, kehadiran anda amat dialu – alukan!

Pengedar Sah Shaklee : Nurul Aziyana (Shaklee ID 886587)

012-9576172 (whatsapp) http://jombizz.wasap.my

 

Similar Posts

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge