| |

Cara Nak Stabilkan Gula Darah, Elak Cucuk Insulin

Gula darah tinggi biasanya dihadapi oleh mereka yang mengidap Diabetes. Bagaimana nak stabilkan gula darah untuk elak dari dicucuk insulin atau keadaan Diabetes yang makin teruk?

Ada 2 keadaan gula darah jadi tinggi iaitu

  • berlaku bila tubuh badan tidak menghasilkan insulin yang cukup untuk serap gula
  • berlaku bila tubuh badan tidak mampu untuk serap gula atau dipanggil dengan istilah rintangan insulin

Simptom Bila Gula Darah Tinggi 

Antara simptom yang boleh diperhatikan adalah seperti

  • Mengalami sakit kepala dan kesakitan lain
  • Berasa sukar untuk menumpukan perhatian
  • Kerap berasa sangat dahaga atau lapar
  • Berasa mengantuk atau keletihan
  • Penglihatan yang kurang jelas atau terganggu
  • Mempunyai mulut yang kering
  • Mengalami kembung perut
  • Kerap berasa ingin membuang air kecil
  • Luka lambat sembuh

Sumber: Hello Doktor

Kesan Gula Darah Tinggi 

Jika gula darah tidak dikawal, ianya boleh menjejaskan kesihatan organ dan boleh alami komplikasi kronik. Antaranya adalah

  • Masalah jantung atau vaskular, seperti serangan jantung atau strok
  • Masalah buah pinggang yang memerlukan dialisis
  • Masalah mata, yang boleh mengakibatkan kehilangan penglihatan (buta),
  • Isu seksual, seperti disfungsi erektil/’erectile dysfunction’
  • Masalah dengan pengaliran darah, yang boleh menyebabkan amputasi.
  • Masalah perut dan usus

Cara Nak Stabilkan Gula Dalam Darah?

  1. Selalu bersenam – untuk bantu kawal tekanan
  2. Kawal Makan – ambil makanan pada masa yang tetap, kawal pengambilan makanan karbohidrat kompleks, ambil makanan yang tinggi serat
  3. Ambil Makanan Yang Rendah Index Glisemik – gula akan dilepaskan secara perlahan-lahan

VIVIX SHAKLEE BANTU KAWAL GULA DALAM DARAH 

Vivix ialah produk pemakanan tambahan yang dibangunkan oleh Shaklee, syarikat yang mengkhususkan dalam penghasilan produk tambahan kesihatan semulajadi. Ia merupakan gabungan unik polifenol, yang merupakan sebatian semula jadi yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran yang telah terbukti mempunyai sifat antioksida.

Vivix mengandungi gabungan bahan berpaten empat kunci:

  1. Resveratrol: Polifenol yang terdapat dalam kulit anggur merah, resveratrol terkenal dengan sifat antioksidannya dan telah terbukti mempunyai kesan anti-radang. Ia dipercayai memainkan peranan dalam mempromosikan kesihatan jantung dan menyokong sistem imun yang sihat.
  2. Polifenol dari anggur Muscadine: Anggur Muscadine adalah jenis anggur yang asli di wilayah tenggara Amerika Syarikat dan dikenal pasti mempunyai tahap antioksidan yang tinggi. Polifenol yang terdapat dalam anggur Muscadine telah terbukti mempunyai pelbagai manfaat kesihatan, termasuk mempromosikan kesihatan jantung dan menyokong sistem imun yang sihat.
  3. Asid elagik: Polifenol yang terdapat dalam buah seperti raspberry dan strawberi, asid elagik dikenal pasti mempunyai sifat antioksidan dan telah terbukti mempunyai kesan anti-radang. Ia dipercayai memainkan peranan dalam mempromosikan fungsi sel yang sihat dan menyokong sistem imun yang sihat.
  4. Campuran ekstrak tumbuhan lain: Selain bahan utama yang disenaraikan di atas, Vivix mengandungi campuran ekstrak tumbuhan lain yang telah terbukti mempunyai manfaat kesihatan. Ini termasuk ekstrak dari tanaman Japanese knotweed, kunyit, dan teh hijau, antara lain.

BAGAIMANA VIVIX MAMPU MENAMBAHBAIK KEADAAN DIABETES PESAKIT?

Walaupun kajian lanjut diperlukan untuk memahami sepenuhnya kesan Vivix terhadap kawalan gula darah pada pesakit diabetes, terdapat beberapa mekanisme yang telah dicadangkan untuk menjelaskan bagaimana Vivix boleh membantu meningkatkan kawalan gula darah:

Peningkatan sensitiviti insulin: Resveratrol, salah satu bahan utama dalam Vivix, telah terbukti meningkatkan sensitiviti insulin dalam kajian haiwan, yang mungkin membantu meningkatkan kawalan gula darah pada pesakit diabetes. Insulin adalah hormon yang membantu mengawal tahap gula darah, dan pesakit diabetes sering mengalami kekurangan sensitiviti insulin, yang boleh menyumbang kepada tahap gula darah yang tinggi.

Pengurangan keradangan: Keradangan kronik dipercayai memainkan peranan dalam perkembangan dan kemajuan diabetes. Beberapa bahan dalam Vivix, termasuk resveratrol dan asid elagik, mempunyai sifat anti-radang dan boleh membantu mengurangkan keradangan dalam badan. Dengan mengurangkan keradangan, Vivix boleh membantu meningkatkan kawalan gula darah pada pesakit diabetes.

Kesan antioksidan: Tekanan oksidatif, yang berlaku apabila terdapat ketidakseimbangan antara penghasilan radikal bebas dan keupayaan badan untuk menetralkannya dengan antioksidan, telah dikaitkan dengan perkembangan dan kemajuan diabetes. Beberapa bahan dalam Vivix, termasuk resveratrol dan polifenol dari anggur Muscadine, mempunyai sifat antioksidan dan boleh membantu melindungi daripada tekanan oksidatif. Dengan mengurangkan tekanan oksidatif, Vivix boleh membantu meningkatkan kawalan gula darah pada pesakit diabetes.

TESTIMONI PENGGUNA UNTUK KAWAL GULA DALAM DARAH

Nama saya Salim bin Tahir. Berusia 58 tahun dan masih bekerja. Saya penghidap Diabetes Tahap 2, di percayai dapat melalui keturunan (melalui ibu saya). Tetapi masih terkawal dengan ubat. Saya pernah terpaksa menggunakan suntikan insulin untuk seketika bagi mengawal paras gula dalam badan. Namun, asbab anak saya sendiri menggunakan Shaklee saya juga mencuba ikhtiar dengan Shaklee bagi mengawal masalah Diabetes saya.


.

Alhamdulillah, tahun 2023 adalah tahun ke-3 saya menggunakan Vivix dan Vitamin C Shaklee. Tahap kesihatan saya semakin baik, dan doktor juga mengatakan paras gula dalam badan saya semakin stabil dan tidak perlu pun menggunakan suntikan insulin, cuma masih perlu bergantung pada ubatan.
.

Bukan itu saja. Asbab mengamalkan makan Vitamin C Shaklee, saya sudah tidak kerap jatuh sakit. Saya seorang yang mudah terkena selsema dan demam. Tetapi sejak amalkan vitamin C Shaklee, saya sudah tidak lagi kerap jatuh sakit.

.
Jari saya juga kerap kebas sebelum ini. Mungkin juga disebabkan kencing manis yang saya hidapi. Tetapi saya ikhtiar dengan Ostenutrix (kalsium), dan sakit kebas itu berkurangan, ditambah lagi dengan Vivix. Tekanan darah (bp) pun setakat ini sangat baik. Untuk usia seperti saya, bacaan 128/80 itu tidak mudah untuk dicapai tetapi tidak mustahil! Itulah purata bacaan tekanan darah saya sehingga sekarang sekiranya ada medical checkup.
.

Masa puasa lagilah seronok! Saya tidak lagi lemau seperti bulan puasa sebelum ini. Asbab amalkan Vivix, saya kekal bertenaga. Adalah rasa pedih perut sedikit, which is normal untuk orang berpuasa tapi tidak sampai ke tahap gastrik.
.

Mungkin testimoni saya nampak “too good to be true” tapi percayalah, ini lah yang saya alami sendiri. Saya seorang yang sangat menjaga disiplin dalam makan ubat dan supplement. Jarang sekali missed.
.

Saya percaya bahawa untuk menjaga kesihatan, kita perlu menjaga makan dan amalkan gaya hidup sihat. Supplement juga boleh diambil, untuk membantu meningkatkan lagi tahap kesihatan kita, tambahan lagi selepas kita dilanda pandemik baru-baru ini.
.
Saya berharap testimoni saya ini akan memberi harapan kepada ramai lagi yang mencari ikhtiar seperti saya. Pada saya, Shaklee adalah antara ikhtiar terbaik yang saya pernah cuba setakat ini!
.
Alhamdulillah, hadza min fadhli Rabbi!
Terima kasih, anakku pertemukan dengan Shaklee!
Terima kasih, Supermom Shaklee Story!
.
Perkongsian oleh:
En Salim bin Tahir

Baca juga >> TESTIMONI: GULA TURUN DALAM 2 MINGGU

Bagaimana Nak Order VITAMIN KAWAL GULA ? 

Boleh hubungi saya AZIYANA  012-9576172 (whatsapp)  

PENGEDAR DIPERLUKAN SEGERA !!!

Peluang bisnes untuk jana income tambahan. Dengan kualiti produk yang terjamin, saya memerlukan pengedar untuk memenuhi keperluan di setiap pelusuk negeri termasuk negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Brunei.

Hubungi saya AZIYANA  012-9576172 (whatsapp)  jika berminat menjadi pengedar di kawasan anda, kehadiran anda amat dialu – alukan!

Pengedar Sah Shaklee : Nurul Aziyana (Shaklee ID 886587)

012-9576172 (whatsapp) http://jombizz.wasap.my

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge