| | | | | | | | | |

Makanan Berpantang Cepat Baik Luka Dalaman dan Luaran

Lepas bersalin, ibu-ibu akan lalui proses berpantang untuk kembalikan semula tenaga dan bantu tubuh untuk pulih luka dalaman dan luaran, terutama ibu-ibu yang bersalin czer. Jadi ada makanan tertentu yang mesti diamalkan oleh ibu berpantang jika mahukan proses recovery berlaku dengan lebih cepat. Jadi makanan berpantang harus diambil berat oleh penjaga ibu semasa pantang.

Selain daripada isu untuk cepatkan penyembuhan luka, ibu-ibu berpantang juga perlukan makanan yang boleh bantu untuk banyakkan susu badan.

Makanan Terbaik Ketika Berpantang Untuk Cepat Baik LukaĀ 

Nutrisi penting yang perlu ada semasa berpantang adalah protin, karbohidrat, fiber, mineral dan vitamins. Ini merupakan keperluan kerana ia bantu untuk:

  1. untuk hasilkan sel darah merah baru
  2. tingkatkn sistem imun ibu dan anak
  3. sokong perkembangan kognitif dan fizikal bayi

credit pic from Pa&Ma

#1 Beras multi grain dan Beras PerangĀ 

Kedua jenis beras in i mengandungi lebih serat, magnesium dan protin berbanding dengan beras putih. Selain dari itu, kedua jenis beras ini juga rendah index glisemik yang mana penting untuk memberi tenaga berpanjangan kepada ibu.

#2 Roti Whole GrainĀ 

Roti juga merupakan salah satu menu yang cepat dan mudah. Roti whole grain mempunyai banyak nutrisi seperti vitamins, mineral, fiber dan lemak sihat berbanding dengan roti putih. Nutrisi ini sangat penting untuk ibu berpantang kerana fiber diperlukan untuk mengelakkan sembelit semasa berpantang. Vitamin B dalam roti ini bantu untuk penghasilan sel darah merah yang telah banyak hilang semasa proses kelahiran

#3 Air

Pengambilan air adalah sangat penting, jangan dicatu air semasa proses pantang kerana ibu perlu air yang cukup untuk pastikan susu badan tidak terganggu. Jika kurang air, badan akan cepat letih, mood tak stabil dan sakit kepala. Untuk pastikan tidak kurang air semasa menyusu, ibu dinasihatkan untuk minum segelas sebelum menyusu dan segelas lagi setelah selesai menyusu.

#4Ā  Susu protin soyaĀ 

Susu protin soya adalah susu berasaskan tumbuhana yang mengandungi tinggi protin. Selain susu soya, boleh juga ambil almond milk dan oat milk namun kedua ni mengandungi kurang protin. Protin snagat penting untuk bantu baikpulih sel

#5 TofuĀ 

Tofu adalah sumber protin yang sangat bagus. Protin bantu untuk cepat baik luka dan meningkatkan sistem imun bayi.

#6 Sup ayam dan ikanĀ 

Sup ayam dan ikan bantu memberikan sumber protin, vitamin dan mineral serta antioksidan jika dimasak dengan halia, bawang, kunyit dan lada hitam. Sup ini lebih mudah dihadam oleh perut. Ikan mempunyai sumber DHA yan gbagus untuk pertumbuhan otak dan mata bayi.

#7 Buah orenĀ 

Buah oren terutanya navel kaya dengan vitamin C, fiber dan potassium. Navel oren lebih manis berbanding oren yan glain. Oren juga bantu untuk cepatkan pemulihan luka dan elak sembelit semasa berpantang.

#8 Sayur-sayuran hijauĀ 

Selain dari carbohidrat dan protin, ibu-ibu berpantang juga perlukan sayur-sayuran sepanjang proses berpantang. Sayuran hijau adalah yang terbaik diamalkan seperti bayam, sawi mengandungi tinggi fiber, magnesium, iron dan calcium untuk beri nutrisi kepada badan selepas kelahiran.

#9 TelurĀ 

Telur adalah sumber protin, choline, vitamin dan mineral. Telur juga mengandungi omega 3 yang penting untuk elak daripada meroyan.

SET BERPANTANG LENGKAP NUTRISI PENTINGĀ 

Semua nutrisi yang disebutkan tadi juga boleh diperolehi dengan lebih mudah dan cepat dengan pengambilan SET BERPANTANG Shaklee. Kumpulan nutritionist telah pun menyediakan set vitamin yang lengkap yang diperlukan oleh ibu-ibu berpantang dengan mengambil kira semua nutrisi penting untuk cepatkan peyembuhan luka, banyakan susu, kembalikan semula kesegeran badan ibu.

ESP : Sumber protin yang lengkap dengan 9 jenis asid amino dna 5 jenis vitamin B membantu untuk memberi tenaga, membantu mengahsilakn sel darah merah baru, mempercepatkan penyembuhan luka dan memperbanyakkan susu badan

Alfalfa Complex : Sumber fiber yang kaya dengan vitamin dan mineral, bantu untuk lancarkan darah nifas, memperbanyakkan susu badan dan membuang angin

Ostenutrix : pil kalsium, magnesium dan vitamin D untuk membantu ibu berpantang mencukupi keperluan kalsium apabila menyusu badna, ostenutrix juga sangat membantu melancarkan pengeluaran najis dan elak sembelit ketika pantang. Ostenutrix membantu ibu untuk elak dari meroyan ketika berpantang.

PROMOSI HARGA RENDAHĀ 

Special promo bagi pembaca blog ni, anda berpeluang untuk grab promosi harga rendah ini khas sehingga 31 Januari 2023.

Harga biasa Postnatal RM 290Ā 
Namun promosi kali ni anda dapat harga RM230 sahajaĀ 

Harga ini termasuk :

  • 2 bekas ESP
  • 1 botol Alfalfa Complex
  • 1 botol Ostenutrix
  • Free keahlian
  • Free kos pengeposan

set berpantang murah

Feedback Pengguna Set Berpantang Shaklee

set berpantang shaklee

BAGAIMANA NAK DAPATKAN SET BERPANTANG SHAKLEE HARGA PROMO?

Untuk dapatkan SET BERPANTANGĀ  ini, boleh hubungi kak yana di talian berikutĀ 012-9576172Ā atau terus klik linkĀ http://www.wasap.my/60129576172/SetPantangPromo

COD: Kuantan, Indera Mahkota, Permatang Badak, Kampung Padang

Setiap pembelian dengan saya layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual penggunaan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

 

PENGEDAR DIPERLUKAN SEGERA !!!

Peluang bisnes untuk jana income tambahan. Dengan kualiti produk yang terjamin, saya memerlukan pengedar untuk memenuhi keperluan di setiap pelusuk negeri termasuk negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Brunei.

Hubungi sayaĀ AZIYANAĀ  012-9576172 (whatsapp)Ā Ā jika berminat menjadi pengedar di kawasan anda, kehadiran anda amat dialu ā€“ alukan!

Pengedar Sah Shaklee :Ā Nurul AziyanaĀ (Shaklee ID 886587)

012-9576172 (whatsapp)Ā http://jombizz.wasap.my

ummi.anayiza@gmail.com (e-mail)

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge