dah_diet_tapi_tak_kurus
| |

Dah Diet Tapi Tak Kurus? Ini Kesilapan Utama Yang Anda Buat

Diet dan kurus. 2 perkataan yang amat sinonim kalau bercita-cita nak dapat bentu badan yang kurus dan menawan. Target nak kurus. Kemudian mula berdiet. Diet yang macam mana? Tak makan nasi. Berminggu tak makan nasi. Malah ada yang berbulan tak sentuh nasi. Sebab orang kata kalau tak makan nasi cepat kurus. Betul ke?

Ramai orang silap.

Target kurus dengan skip nasi berjaya capai. Tapi lama kelamaan, berat akan naik mendadak. Badan tak fit. Jadi sampai bila? Saya pasti, bila kita ni tekak melayu nasi tu dah jadi hidangan wajib. Bila skip nasi, seksa woii. Kenapa pilih untuk terseksa sedangkan ada cara lebih berkesan , lebih selamat dan boleh capai target.

Skip nasi. Itulah kesilapan utama.

Reasonnya? Saya hurai sikit dalam entry ni.

Bila berat badan turun (tahu turun sebab bacaan pada penimbang dah kurang dari sebelum), anda happy. Happy giler. Yeaay aku dah makin kurus. Tapi tahukah anda, adakah lemak semata yang dibuang atau dengan otot sekali dibuang? Biasanya penimbang biasa tidak menunjukkan komposisi otot. Jika guna penimbang karada, ianya secara jelas memberikan bacaan berapa body fat, berapa percentage komposisi otot. Ini bacaan sebenar yang menunjukkan anda berjaya kurus dengan betul atau anda kurus dengan keadaan nutrisi dan otot yang rendah dalam badan which is not good at all.

diet_tanpa_karbo_tak_bagus

Formula yang betul, bina otot dulu kurus akan menyusul dengan mudah.

Ada betulnya berdasarkan teori, otot akan membakar lemak lebih efisien. Pembinaan otot akan bakar kalori lebih lama walaupun setelah kita habis workout kerana metabolisme badan meningkat secara semulajadi walaupun setelah 72 jam workout. Tentunya ni lebih mudah berbanding skip nasi berbulan-bulan which is nasi tu adalah karbohidrat yang penting untuk pembinaan otot.

Jadi, kalau nak kurus pastikan otot tak hilang bersama lemak. Kita nak lemak jehilang tapi otot mantap supaya kita boleh kekalkan berat badan yang kita nak bukannya jadimangsa yo-yo effect. Jadi apa yang diperlukan supaya otot terbina? tak lain tak bukan tentulah melalui nutrisi. Abaikan nutrisi dalam diet, bermakna anda musnahkan objektif untuk kurus dan maintain berat.

 

NUTRISI YANG DIPERLUKAN UNTUK PEMBINAAN OTOT

 

Ada 3 nutrisi penting yang tak boleh skip

  • Protin
  • Karbohidrat
  • Lemak

Nak hasilkan otot, nutrien adalah sangat perlu. Otot kita akan terurai. Jadi bila kita tidur, asid amino akan digunakan untuk bina semula otot-otot yang terurai. Asid amino penting. Tido yang cukup penting. Lagipun masa kita workout, muscle damage berlaku. Tisu-tisu otot koyak. So nak repair, perlukan asid amino. Lagi banyak koyak, lagi tinggi asid amino diperlukan. So orang yang workout lagi tinggi protin dia perlu.

Yang kedua, karbo. Inilah yang ramai skip sedangkan otot perlukan karbo untuk tenaga. Karbo disimpan dalam otot dalam bentul glycogen. Mereka yang skip makan nasi, akan alami maslaah kekurangan tenaga untuk bersenam yang mana ini petanda tak elok untuk menten berat badan dalam tempoh waktu yang lama.

Yang ke3 adalah lemak. Nak kurus tapi kena ambil lemak? Betul ke bohong ni? Ramai yang salah anggap, sebut lemak je terus terbayang gemuk. Padahal ada lemak baik ada lemak jahat, Kalau nak kurus, ambil lemak baik. Lemak Omega 3 sangat membantu untuk mereka yang sedang dalam fasa untuk hapuskan lemak dalam badan. Makan lemak untuk hapus lemak? Aiseyyy tak faham lah!.

Macam ni.

Lemak Omega 3 adalah lemak baik. Lemak baik ni bukan sahaja bantu untuk turunkan kolestrol tapi juga bantu untuk pengurusan selera makan. Beberapa kajian melaporkan bahawa suplemen omega-3 dapat membantu meningkatkan penghasilan protein otot, mengurangkan kehilangan otot.

 

Baca juga : Sakit Lutut Lepas Berlari: Kenapa dan Bagaimana Untuk Atasi

So dah tahu kenapa tak kurus-kurus? Kenapa tak sado-sado?

Tumpukan pada diet yang betul untuk bantu badan bina otot agar mudah untuk bakar lemak. Barulah kurus dengan menawan. Badan tak geleber.

SUMBER PROTIN LENGKAP 9 ASID AMINO

 

Selain dengan pengambilan makanan berasaskan protin untuk bantu bina otot, ambil juga protin shake sebagai sokongan dan tambahan lengkap terutama kalau kita nak elakkan sumber protin yang ada kolestrol seperti daging dan ayam.

Energizing Soy Protein membekalkan protein soya berkualiti berasaskan tumbuhan untuk meningkatkan kecergasan dan kekuatan otot.

Badan yang lebih tegap dan berotot
• Terlibat dalam penyelenggaraan otot dan merangsang proses pembentukan otot.

Otot Yang Kuat
• Mengandungi set lengkap semua 9 asid amino perlu untuk meningkatkan kekuatan otot. Pengambilan harian yang konsisten selama 30 hari telah menunjukkan
peningkatan ketara dalam kekuatan dan jisim otot.

Penyelenggaraan berat badan dan komposisi badan yang sihat.
• Membantu meningkatkan rasa kenyang dan mengurangkan lemak badan, dengan itu menjadikan komposisi badan lebih sihat dan membantu anda mencapai berat badan yang diinginkan.

kelebihan_esp_shaklee

Kelebihan ESP ni bukan setakat lengkap dengan asid amino tapi juga memberikan tenaga berpanjangan kerana indek glisemik yang rendah. Jadi paras gula dalam darah akan stabil. Penting kalau dalam proses nak turunkan berat untuk pastikan kita tak makan makanan merapu bila lapar menjengah. Pengambilan ESP juga meningkatkan stamina badan dan ini membantu untuk lebih mudah bakar lemak.

vitamin_bina_otot

HARGA ESP DAN MACAM MANA NAK DAPATKANNYA

 

Sebekas ESP berharga RM160 (856gm)

Harga jika anda daftar untuk jadi ahli anda akan dapat RM129. Pembelian 4 bekas dan ke atas, anda layak untuk dapat CASH BACK. Pembelian 6  bekas, anda layak untuk dapat KEAHLIAN PERCUMA. Jadi jimat berganda. Hubungi saya untuk dapatkan penjimatan ini 011-11548031 (whatsapp) http://aziyanashaklee.wasap.my

Promosi Jan 2019 

Beli 6 Free 1

Beli 2 Less 5%

COD: Kuantan, Indera Mahkota, Permatang Badak, Kampung Padang

Atau boleh terus buat pembelian di laman esell Shaklee dengan klik button di bawah

Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

PENGEDAR DIPERLUKAN SEGERA !!!

 

Peluang bisnes untuk jana income tambahan. Dengan kualiti produk yang terjamin, saya memerlukan pengedar untuk memenuhi keperluan di setiap pelusuk negeri termasuk negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Brunei.

Hubungi saya AZIYANA  011-11548031 (whatsapp)  jika berminat menjadi pengedar di kawasan anda, kehadiran anda amat dialu – alukan!

Pengedar Sah Shaklee : Nurul Aziyana (Shaklee ID 886587)

011-11548031 (whatsapp) http://aziyanashaklee.wasap.my

ummi.anayiza@gmail.com (e-mail)

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge