rawat-resdung_kronik
| |

Resdung : Rawat Elak Risiko Jangkitan Otak

Resdung, agak sinonim kan dengan masyarakat Melayu. Bila resdung menyerang, samada kerap bersin, bengkak mata, mata berair dan rasa gatal serta sakit kepala. Yang tak tahan bila asyik bersin. Lama-lama buat hidung tersumbat. Jangan ambil mudah bila resdung. Resdung kronik boleh berisiko untuk jangkitan otak. Fuh menakutkan.

Tonton video di bawah, pengalaman kak yana sendiri mengidap resdung

Tak selesa dengan resdung?

Nak atasi resdung dengan berkesan? Nak rasa makanan laut tanpa alami risiko diserang resdung?

Teruskan membaca sebab kak yana nak kongsi cara untuk atasi masalah resdung anda yang buat tak selesa tu.

RESDUNG, APA PUNCANYA?

Menurut Pakar Telinga, Hidung dan Tekak, Hospital Pusrawi, Kuala Lumpur, Dr. Amir Izwan Mohamed Dahan resdung berpunca dari jangkitan bakteria ke atas hidung dan rongga di sekelilingnya yang dipanggil sinus.

Sinus terletak pada bahagian muka – pipi di bawah mata, di antara dua mata, hanya sedikit di belakang hidung dan turut meliputi bahagian dahi seseorang. Ianya adalah rongga-rongga di dalam tulang muka. Biasanya lendir dihasilkan oleh rongga-rongga ini pada setiap masa dan disalirkan ke dalam hidung.

Lendir akan terkumpul dalam rongga sinur kalau saluran daripada sinus ini tersumbat. Inilah punca pembiakan bakteria dan kuman. Selain lendir, bengkak juga boleh menyebabkan ianya tersumbat. Bengkak terjadi bila ada alahan dan virus yang menyebabkan selesema biasa, menyerang lapisan dalam hidung dan sinus.

BILA RESDUNG JADI KRONIK 

Bila berlaku resdung, keadaan seperti hidung tersumbat, sakit kepala di bahagian dahi, keluar hingus kuning atau hijau dari hidung dan berkahak warna yang sama berlaku di sebelah pagi.

Resdung jadi kronik bila ianya berlaku berpanjangan lebih dari 3 bulan dan jika tidak dirawat ia boleh memberi jangkitan kepada otak dan risiko maut.

Resdung, jika tidak dirawat ianya akan berlaku secara berulang-ulang. Antara komplikasi akibat dari resdung adalah

  • Jangkitan nanah di sekeliling kawasan mata
  • Jangkitan otak (meningitis)
  • Sakit tekak yang kronik
  • Jangkitan tulang muka
  • Memburukkan keadaan lelah
  • Berdengkur yang kronik
  • Jangkitan telinga dan tonsil, terutamanya kanak-kanak
  • Alahan hidung atau hidung sensitif
  • Selesema biasa yang melarat.

KISAH BENAR MASALAH RESDUNG SEHINGGA MASUK HOSPITAL 

2010
Pada tahun 2010, saya dimasukkan ke hospital selepas makan udang. Baru tahu diri ada alahan seafood. Badan naik bintik-bintik merah dan gatal-gatal. Tekak rasa sakit, pedih perut dan muntah-muntah. Pihak doktor bagi rawatan segera. Injection dan tambah air. Alhamdulillah, malam tu juga dah boleh discharge.

2011
Pada tahun 2011, kejadian yang sama terulang lagi. Petang tu mak masak sambal udang kering. Makan bertambah-tambah sehingga lupa diri tu tak boleh makan udang. Saya rasa sesak nafas, batuk-batuk, pening, tekak rasa sakit, dan kali ni darah yang keluar dari tekak. Malam tu masuk hospital lagi kerana kedegilan diri sendiri.

2015
Hujung tahun 2015, masalah lain pulak timbul. Saya menghadapi masalah bersin pagi-pagi, mata berair, hidung berair, sakit kepala, tak boleh hidu habuk, dan tak boleh hidu asap rokok. Sebelum ni cuma bersin-bersin biasa ja. Ada ambil rawatan resdung tapi hanya pergi sekali. Lepas tu, tak pergi lagi sebab rawatan dia agak leceh.

2016
Bulan Februari 2016, saya mula ambil set resdung shaklee. Saya beli sebotol alfalfa complex dan sebotol vitamin c plus. Saya ambil 10 biji alfalfa complex dan 2 biji vitamin c setiap hari. Saya minum air masak sebanyak 2 liter sehari. Sebulan lebih saya konsisten pengambilan set resdung ni. Masalah bersin-bersin, hidung berair, mata berair dan sakit kepala dah berkurang hari demi hari.

Bulan demi bulan saya semakin yakin dengan set resdung ni. Pernah terbaca yang set resdung ni pun sesuai untuk alahan seafood. 5 bulan kemudian, mak ada masak udang. Saya cuba memberanikan diri untuk makan setelah hampir 5 tahun tak makan seafood. Alhamdulillah tiada kesan apa-apa masa makan udang tu. Lepas dari tu, saya semakin berani makan apa-apa pun jenis seafood

ubat_resdung_berkesan

Alhamdulillah, bersyukur sangat saya semakin pulih. Sesiapa yang ada masalah resdung teruk, ada alahan seafood. Boleh ambil set resdung shaklee, iaitu Alfalfa Complex dan Vitamin C Plus.

CARA ATASI RESDUNG DENGAN VITAMIN

Ada 3 vitamin untuk mengtasi masalah resdung

  • Vitamin C
  • Alfalfa COmplex
  • Bcomplex

vitamin_rawat_resdung

Vitamin C – antioksidan yang kuat, juga bagus dalam pencegahan asma; Kajian juga memperlihatkan peningkatan vitamin C dapat mengurangkan wheezing, meningkatkan fungsi paru-paru, dan melindungi terhadap bronkitis dan sinusitis. Vitamin C juga bertindak sebagai anti histamin

Alfalfa Complex – kaya dengan sumber klorofil. Membantu mengurangkan keradangan akibat resdung dan alahan.

Bcomplex – membantu dalam penghasilan antibodi badan. Vitamin ini menyokong kelenjar adrenal dan membantu memeliharanya

Baca juga testimoni  > Takut Hilang Hidung Ikhtiar Rawat Resdung

MACAM MANA NAK DAPATKAN VITAMIN RAWAT RESDUNG?

Nak kurnagkan maslaah resdung? Tak mahu dah kerap ebrsin pagi-pagi? nak cuba rasa makanan laut tanpa diserang resdung? Ikhtiar dengan vitamin ini. Boleh menghubungi kak Yana  di talian berikut,

011-11548031 (whatsapp) atau klik je link di bawah

http://aziyanashaklee.wasap.my 

COD: Kuantan, Indera Mahkota, Permatang Badak, Kampung Padang

Atau boleh terus buat pembelian di laman esell Shaklee dengan klik button di bawah

Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

BERMINAT UNTUK JANA PENDAPATAN DENGAN TEAM KAMI?

Peluang bisnes untuk jana income tambahan. Dengan kualiti produk yang terjamin, saya memerlukan pengedar untuk memenuhi keperluan di setiap pelusuk negeri termasuk negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Brunei.

Hubungi saya AZIYANA  011-11548031 (whatsapp)  jika berminat menjadi pengedar di kawasan anda, kehadiran anda amat dialu – alukan!

Pengedar Sah Shaklee : Nurul Aziyana (Shaklee ID 886587)

011-11548031 (whatsapp) http://aziyanashaklee.wasap.my

ummi.anayiza@gmail.com (e-mail)

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge