| |

Kanser Servik : 7 Tanda Yang Perlu Wanita Beri Perhatian

Kanser servik pembunuh wanita. Kanser ini menjadi pembunuh ketiga tertinggi dalam kalangan wanita. Mengikut pecahan kaum, insiden tertinggi kanser servik berlaku dalam kalangan wanita Cina, diikuti India dan Melayu. Dan setiap tahun sebanyak 2000 hingga 3000 pesakit kanser servik dimasukkan dalam hospital. Kanser serviks berkembang sangat perlahan. Oleh kerana terdapat sedikit sahaja gejala, ramai wanita tidak tahu bahawa mereka memilikinya.

PENYEBAB KANSER SERVIK 

Kanser serviks bermula dengan perubahan yang tidak normal dalam tisu serviks. Risiko untuk mengalami perubahan yang tidak normal ini berkaitan dengan jangkitan dengan virus papillomavirus manusia (HPV). Di samping itu, hubungan seksual awal, pelbagai pasangan seksual, dan pil kontraseptif (pil kawalan kelahiran) meningkatkan risiko kanser serviks kerana ia membawa kepada pendedahan yang lebih tinggi kepada HPV. Selain itu, faktor berikut juga boleh menimbulkan kanser servik

  • Jangkitan Human Immunodeficiciency Virus (HIV) -wanita yang dijangkiti dengan HIV berisiko untuk mendapat barah pangkal rahim.
  • Herpes – wanita yang mendapat jangkitan virus herpes pada bahagian kemaluan berisiko tinggi mendapat barah pangkal rahim
  • Ubatan – anak perempuan kepada ibu yang mengambil ubat Diethylstilboestrol (DES) semasa hamil untuk mengelakkan keguguran kandungan berisiko mendapat barah pangkal rahim
  • Merokok – meningkatkan risiko barah pangkal rahim sebanyak empat kali ganda.

7 TANDA KANSER SERVIK 

kebiasaannya, gejala-gejala ni tidak muncul sehinggalah tiba ke peringkat yang bahaya. Jadi penting untuk wanita tahu apa tanda-tanda bagi kanser servik supaya rawatan dapat mencegah dari berlaku lebih kronik.

1. Pendarahan faraj tidak normal

Salah satu gejala kanser serviks yang paling biasa adalah pendarahan vagina, sama ada di antara tempoh, selepas seks atau selepas menopaus. Pendarahan vagina yang tidak normal biasanya simptom kanser peringkat advance kerana ia menunjukkan tumor di serviks telah menjejaskan tisu berdekatan.

2. Tempoh heavy haid yang lama

Ini bukan bermakna tempoh haid yang lama sebaliknya tempoh haid yang tiba-tiba berpanjangan selama dua minggu berbanding empat hari, atau mempunyai duakali haid dalam satu bulan.

Jika keadaan ini berlaku sekurang-kurangnya 2 cycle, segera berjumpa dengan pakar sakit puan.

3. Vaginal discharge (pengeluaran lendir) yang luar biasa

Pengeluaran lendir adalah normal, tetapi lendir akan berbeza bergantung kepada masalah kesihatan faraj. Bagi kanser serviks, anda mungkin melihat pengeluaran lendir yang berbau busuk dan merah jambu, coklat atau berdarah.

4. Kesakitan panggul, belakang atau kaki

Kesakitan panggul boleh menjadi penunjuk perubahan kepada serviks, tetapi kanser serviks peringkat advance dapat menyebar ke pundi kencing, usus, atau paru-paru dan hati. Dapatkan pemeriksaan yang terperinci mengenainya kerana sakit bahagian ini juga boleh memberi simptom kepada penyakit yang lain.

5. Keletihan yang melampau

Pendarahan faraj yang tidak normal, salah satu gejala utama kanser serviks, boleh menyebabkan jumlah darah dan oksigen berkurangan. Akibatnya anda akan rasa letih dan penat sepanjang masa.

6. Rasa seperti nak muntah sepanjang masa

Rasa mual atau senak yang berterusan boleh menjadi tanda kanser, dan itu termasuk kanser serviks. Kanser serviks boleh menyebabkan servik membengkak ke rongga abdomen, memampatkan saluran pencernaan atau menyebabkan refluks asid,

7. Sakit semasa melakukan hubungan intim 

Wanita dengan kanser pangkal rahim mungkin mengalami sakit semasa hubungan seks kerana pertumbuhan tumor di seluruh tisu dan organ pembiakan.

KOMPLIKASI KANSER SERVIK 

Kanser serviks boleh merebak ke struktur dan organ sekitar. jisim sel-sel kanser mempunyai akses kepada seluruh badan. Sel-sel kanser boleh merebak melalui saluran sistem limfa anda. Mereka mula bergerak ke nodus limfa dalam pelvis atau berhampiran aorta iaitu arteri terbesar dalam badan. Nod limfa pelvis dan para-aortic dipanggil nodus limfa serantau, nod yang paling dekat dengan tapak kanser.

Dari sana, kanser boleh menyerang tulang dan hati dan ia juga boleh menjejaskan fungsi otak.

Jadi penting untuk melakukan ujian pap smear secepat yang mungkin bagi membantu rawatan awal.

PENCEGAHAN KANSER SERVIK

Kanser serviks boleh dicegah. Ia berkembang dengan perlahan dan terdapat banyak perkara yang boleh dilakukan untuk mengurangkan peluang mendapat kanser.

  • Melakukan ujian Pap smear tahunan
  • Mengamalkan seks selamat
  • Mengambil vaksin HPV
  • Berhenti merokok dan amalkan gaya hidup dan gaya pemakanan yang sihat

Jika telah didiagnos mengidap kanser servik, ambil langkah rawatan yang bersesuaian

VIVIX CEGAH ABNORMAL SEL 

Vivix adalah minuman botani yang tinggi antioksidan dan antipenuaan. Gabungan 15 jenis polyphenol menjadikan VIVIX membantu memberi perlindungan kepada sel di peringkat DNA. VIVIX dihasilkan daripada 4 bahan utama. Salah satunya muscodine grape. Muscodine grape mengandungi asid ellergic.

Asid Ellagic menghalang pengikatan karsinogen pada DNA dan menguatkan tisu penghubung, yang boleh menyebabkan sel kanser merebak.

Asid Ellagic mempunyai keupayaan untuk menghalang mutasi dalam DNA sel. Selain itu, ia dianggap sebagai perencat kanser yang mempunyai keupayaan untuk menyebabkan apoptosis atau kematian sel normal dalam sel-sel kanser.

Baca lanjut di sini >> Cara Hentikan Kanser Merebak

Sokongan kajian polyphenol rencatkan pertumbuhan sel kanser

Kajian 1 – Natural Polyphenols for Prevention and Treatment of Cancer

Kajian 1 – Polyphenols and cancer cell growth.

KESAN VIVIX PADA PENGGUNA

MACAM MANA NAK DAPATKAN VIVIX UNTUK RENCATKAN SEL KANSER?

Boleh menghubungi kak Yana  di talian berikut,

011-11548031 (whatsapp) atau klik je link di bawah

http://aziyanashaklee.wasap.my 

COD: Kuantan, Indera Mahkota, Permatang Badak, Kampung Padang

Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

NAK DISCOUNT PEMBELIAN?

Pembelian lebih dari 2 botol melayakkan anda untuk dapat discount yang banyak di samping mendapat kelebihan berikut

  • Keahlian Shaklee PERCUMA
  • Kos Penghantaran percuma
  • Cash back minimum RM38

BERMINAT UNTUK JANA PENDAPATAN DENGAN TEAM KAMI?

Dengan kualiti produk yang terjamin, saya memerlukan pengedar untuk memenuhi keperluan di setiap pelusuk negeri termasuk negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Brunei.

Hubungi saya AZIYANA  011-11548031 (whatsapp)  jika berminat menjadi pengedar di kawasan anda, kehadiran anda amat dialu – alukan!

Pengedar Sah Shaklee : Nurul Aziyana (Shaklee ID 886587)

011-11548031 (whatsapp) http://aziyanashaklee.wasap.my

ummi.anayiza@gmail.com (e-mail)

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge