Vitamin Untuk Kesuburan dan Kehamilan Yang Sihat

Boleh ke vitamin meningkatkan kesuburan pasangan suami isteri atau menyebabkan kehamilan yang lebih sihat? Banyak kajian membuktikan pengambilan vitamin membantu meningkatkan kesuburan lelaki mahupun wanita.

Vitamin boleh menjadi sangat berkesan dalam menyeimbangkan semula hormon, serta meningkatkan kesihatan keseluruhan suami dan isteri yang sangat penting untuk berjaya hamil.
Penyelidikan saintifik telah menunjukkan bahawa beberapa vitamin dan mineral boleh meningkatkan peluang untuk hamil. Ini kerana untuk memaksimumkan peluang anda hamil, sangat penting bahawa anda dan pasangan anda berada dalam kesihatan yang optimum. Dengan menghapuskan kekurangan nutrisi dan meningkatkan pengeluaran dan pergerakan sperma, secara dramatik boleh meningkatkan peluang untuk hamil. Jadi, adalah penting untuk dapat nutrien yang betul dan dalam kuantiti yang betul untuk meningkatkan kejayaan kehamilan.

Tambahan pula, diet yang terbaik di dunia tidak mengandungi semua nutrien yang diperlukan untuk memberikan anda peluang terbaik untuk hamil.

Antara vitamin penting yang diperlukan untuk kesuburan dan kehamilan yang sihat adalah

(1) COENZYME Q10 (COQ10)

Apa itu CoQ10?

Coenzyme Q10 (CoQ10) adalah suplemen vitamin seperti yang dicadangkan untuk meningkatkan kesuburan lelaki dan wanita. Ditemui di setiap sel badan, CoQ10 adalah sebahagian daripada rantai pengangkutan elektron yang bertanggungjawab untuk menjana tenaga dalam sel-sel kita. Berfungsi sebagai antioksidan, ia mengurangkan kesan merosakkan radikal bebas pada sistem pembiakan.

Bila umur kita bertambah, tahap CoQ10 yang secara semula jadi akan berkurang. Akibatnya, proses-proses yang memerlukan tenaga yang tinggi, seperti yang berkaitan dengan kesuburan dan perkembangan embrio, tidak dapat bekerja keras – menyebabkan kecekapan yang lebih rendah dalam sistem tersebut. Dengan tenaga yang kurang untuk “jentera” sel pembahagi, lebih banyak kesilapan boleh dibuat dalam pembahagian maklumat genetik, yang membawa kepada kadar genetik abnormal yang lebih tinggi.

Kaitan CoQ10 dan Kesuburan

Telah banyak penyelidikan ke atas kesan CoQ10 terhadap kesihatan sperma dan kualiti telur keseluruhan. Satu kajian mencadangkan bahawa lelaki yang menggunakan suplemen CoQ10 mengalami peningkatan yang signifikan dalam motilitas sperma. Dalam kajian lain, lelaki yang mengambilan supplement CoQ10 setiap hari menunjukkan peningkatan dalam jumlah sperma dan morfologi.

Dalam kajian pada tikus baru-baru ini mendapati peningkatan dalam kualiti telur. Ini menunjukkan bahawa suplemen CoQ10 mungkin dapat membantu mengatasi maslah tak subur di kalangan wanita akibat peningkatkan umur.

COQ Trol adalah vitamin yang mengandungi

  • 100mg CoQ10
  • 5.5mg Mixed Tocopherol
  • 2mg Resveratrol

Baca juga >> 3 Cara Coq Trol Tingkatkan Kesuburan Suami ISteri

(2) Vitamin E dan Selenium 

Pakar percaya bahawa tahap E yang baik adalah penting kerana vitamin itu terdapat dalam cecair sekitar telur anda. Apabila diambil oleh lelaki, vitamin E juga membantu meningkatkan kesihatan sperma. Ia juga mempunyai sifat antioksidan yang kuat untuk kedua-dua jantina.

Bagi wanita, vitamin E yang meningkatkan kualiti lendir serviks, dengan itu meningkatkan kemungkinan implan telur yang disenyawakan. Vitamin E memanjangkan jangka hayat sperma di dalam wanita selama beberapa hari lagi, untuk meningkatkan peluang telur disenyawakan. Bagi lelaki, pengambilan harian vitamin E disyorkan untuk meningkatkan motilitas sperma.

Selenium pula adalah antioksidan yang membantu melindungi tubuh anda daripada radikal bebas. Atas sebab ini, selenium dapat menghalang kerosakan kromosom, yang dikenal sebagai penyebab cacat kelahiran dan keguguran. Tahap selenium yang baik juga penting untuk memaksimumkan pembentukan sperma. Tahap selenium dalam darah didapati lebih rendah pada lelaki dengan bilangan sperma yang rendah.

Baca juga >> Tips Tingkatkan Kualiti Sperma Supaya Cepat Dapat Zuriat

(3) Vitamin C 

Vitamin C juga antioksidan, dan kajian menunjukkan bahawa vitamin C meningkatkan kualiti sperma, melindungi sperma dan DNA di dalamnya dari kerosakan. Sesetengah penyelidikan telah menunjukkan bahawa beberapa jenis kerosakan DNA dalam sperma boleh menjadikannya sukar untuk hamil di tempat pertama, atau ia boleh menyebabkan peningkatan risiko keguguran jika konsepsi berlaku. Sekiranya DNA rosak, mungkin terdapat masalah kromosom pada bayi, sekiranya kehamilan berlaku. Sama ada kerosakan DNA tidak mempunyai kesan-kesan ini belum terbukti secara konklusif, tetapi ia patut mengambil vitamin C dan antioksidan lain sebagai langkah berjaga-jaga.

Vitamin C juga kelihatan mengekalkan sperma dari berkumpul bersama-sama, menjadikan mereka lebih banyak motil.
Satu kajian menunjukkan bahawa wanita yang mengambil ubat clomiphene untuk merangsang ovulasi akan mempunyai peluang yang lebih baik untuk ovulasi jika vitamin C diambil bersama dengan ubat. Clomiphene tidak semestinya berfungsi pada setiap wanita, tetapi peluangnya sering meningkat apabila vitamin C ditambah.

Baca juga >> Cara Matangkan Telur Ovum isteri Bantu Tingkatkan Kesuburan

VITAMIN UNTUK KEHAMILAN SIHAT

Adalah dicadangkan bahawa wanita yang menjalani rawatan kesuburan juga mengambil rejimen vitamin yang diambil semasa hamil. Ini kerana tempoh awal kehamilan boleh menjadi sangat berpengaruh terhadap keseluruhan kehamilan, jadi menyiapkan badan untuk menyokong pertumbuhan bayi yang sihat adalah penting.

(1) ASID FOLIK

Apakah Asid Folik?

Asid folik adalah sebahagian daripada vitamin B kompleks. Ia penting untuk banyak proses dalam tubuh termasuk fungsi saraf, kesihatan sel darah merah, dan pembentukan DNA yang betul dalam setiap sel dalam tubuh yang membolehkan replikasi sel normal.

Kaitan  Asid Folik dan Kehamilan

Penyelidikan yang meluas telah membuktikan asid folik melindungi terhadap perkembangan kecacatan kelahiran tulang belakang. Kecacatan tali tulang belakang, yang dikenali sebagai cacat tiub saraf, mempengaruhi 0.1-0.2 peratus kehamilan. Suplemen asid folik yang perlu diambil sebelum kehamilan dan berterusan sehingga kehamilan 6-12 minggu, boleh mengurangkan kadar kecacatan tulang belakang hampir 75 peratus. Jadi, suplemen asid folik dengan 400mcg harus diambil oleh semua wanita yang nak hamil dan sedang hamil.

(2) DOCOSAHEXAENOIC ACID (DHA)

Apakah DHA?

DHA adalah asid lemak omega-3 yang biasa dijumpai dalam minyak ikan. Ia adalah asid lemak utama di otak, sperma, dan mata.

Kaitan  DHA dan Kehamilan

DHA membantu dalam perkembangan otak dan boleh mengelakkan kelahiran pra matang. Dikatakan suplemen DHA juga  memberi manfaat kepada perkembangan otak bayi semasa masih dalam rahim. Omega 3 adalah perlu kerana kita tidak boleh menghasilkannya secara semulajadi di dalam tubuh kita, nutrien ini membantu folikel ovari mengeluarkan telur, meningkatkan aliran darah ke rahim, dan mengimbangi hormon wanita.

Bagaimana nak dapatkan Vitamin kesuburan dan Kehamilan?

Boleh Whats app ‘ Nak Vitamin Kesuburan  ‘ ke no 012-9576172 (klik link ini untuk lebih pantas http://aziyanashaklee.wasap.my)

Kak Yana akan guide cara makan yang berkesan untuk dapat kesan maksima dengan COQ Trol

Untuk COD :

Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Kampung Padang, Taman Impian

Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

BERMINAT NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE BERSAMA KAMI DENGAN MODAL RENDAH? KLIK LINK INI

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge