Cara Matangkan Telur Ovum Isteri Bantu Tingkatkan Kesuburan

Antara faktor kejayaan kepada kehamilan adalah bila sperma sihat dan normal, serta ovum yang matang untuk disenyawakan. Tapi jika ovum tak matang, sukar nak berjaya hamil. Telur tak matang juga tak boleh nak buat IVF (persenyawaan in vitro) kerana IVF memerlukan ovum yang matang. Kenapa ovum jadi tak matang? Apa faktor-faktor penyebab ovum tak matang? Macam mana nak matangkan telur ovum?

InsyaaAllah dalam entry ni kak yana kongsi, untuk bantu isteri-isteri yang sedang rancang hamil tapi mempunyai telur yang tak matang.

Faktor-faktor telur tak matang

Telur matang setiap 28 hingga 30 hari dalam wanita dewasa dan dibebaskan dari ovari ke dalam tiub fallopio untuk disenyawakan. Ada banyak sebab kenapa ovum tak matang. Telur tidak matang dalam ovari adalah penyebab utama ketidaksuburan pada wanita. Antara faktornya adalah

  • Kenaikan berat badan
  • Hormon tak stabil – dalam keadaan ini folikel dalam ovari tidak dihasilkan, dan oleh itu telur kekal tidak matang. Oleh itu ketiadaan ovulasi menyebabkan ketidaksuburan.
  • Pemakan yang tidak sihat
  • Hypothalamus terganggu/salah: hypothalamus di dalam otak menghantar mesej kepada kelenjar pituitari untuk melepaskan hormon FSH dan LH untuk merangsang ovari untuk menghasilkan telur, dalam keadaan seperti ada penyakit tumor, ianya akan terganggu
  • Kecederaan pada bahagian ovari

Bila perempuan dilahirkan, kira-kira 1 juta telur di ovari ada tetapi telur-telur ini secara beransur-ansur merosotselari dengan pertambahan usia, Malah, pada masa mula menstruasi, hanya akan mempunyai kira-kira 400 000 telur yang tinggal. Dari jumlah ini, hanya beberapa ratus telur yang akan dikeluarkan semasa ovulasi.

Walaubagaimanapun bilangan telur ni bukanlah faktor untuka berjaya hamil. Tapi yang lebih penting adalah kualiti telur tersebut.

Kualiti telur merujuk kepada seberapa telur yang boleh disenyawakan dan berkembang menjadi embyros. Anda mungkin mempunyai beribu-ribu telur yang menunggu di ovari, tetapi jika tidak ada yang bersedia disenyawakan, maka anda akan mengalami kesukaran untuk hamil.

Ciri-ciri Telur Yang Berjaya Menghasilkan Embrio

Telur isteri perlu mempunyai ciri-ciri tertentu untuk berjaya menghasilkan embrio.

Ini termasuk:

  • Kromosom yang betul
  • Keupayaan untuk bergabung dengan sperma
  • Tenaga untuk berpecah selepas persenyawaan

Keabnormalan kromosom biasanya berlaku akibat kesilapan dalam satu atau lebih, seperti berikut: meiosis, mitosis, usia ibu, atau alam sekitar.

Baca juga >> Tips Tingkatkan Kualiti Sperma Supaya Cepat Dapat Zuriat

Cara Matangkan Telur Ovum

Untuk memastikan memenuhi 3 ciri-ciri di atas, pengambilan nutrisi adalah sangat penting kerana kesihatan bermula dari sel. Sel yang tak cukup tenaga dan tak cukup nutrisi tidak boleh menghasilkan sel yang sihat.

Ada beberapa cadangan vitamin tambahan yang boleh diambil untuk membantu mematangkan telur

  • Coq Trol
  • Bcomplex
  • Multivitamin
  • GLA Complex
  • Vitamin C
  • Omega Guard

1. Coq Trol 

Diperlukan untuk setiap sel dalam badan yang mempunyai tenaga untuk berfungsi. Coq trol mempunyai kandungan coq10 yang mana merupakan antioksidan penting yang membantu melindungi sel-sel daripada kerosakan radikal bebas. Ini juga boleh memberi kesan kepada kesihatan telur dan memberikan tenaga untuk berpecah selepas persenyawaan.

Baca juga >> 3 Cara Coq Trol Tingkatkan Kesuburan Suami Isteri

2. Bcomplex

Untuk mengelakkan keabnormalan kromosom, wanita perlulah mengambil nutrisi asid folic dan vitamin B  sebelum merancang kehamilan terutama wanita yang berumur 30 tahun ke atas. Wanita yang tidak memproses vitamin ini sepenuhnya, mungkin mempunyai kecenderungan untuk mempunyai anak dengan kelainan kromosom. Akibatnya, mungkin keguguran atau kecacatan pada janin. Bcomplex shaklee lengkap dengan asid folic. Bcomplex juga bersifat anti stress. Stress boleh mengganggu hormon dan kesuburan. Kekurangan Bcomples juga boleh meningkatkan tahap homocysteine dalam darah, yang boleh menyebabkan pengguguran spontan dan komplikasi kehamilan, seperti gangguan plasenta dan pra-eklampsia.

3. Multivitamin Vitalea

Multivitamin boleh meningkatkan ovulasi dan mengurangkan risiko keguguran. Vitalea mengandungi iron. Kajian telah menunjukkan bahawa wanita yang tidak mendapat jumlah iron yang cukup boleh mengalami anovulasi (kekurangan ovulasi) dan merendahkan sebanyak 60% potensi untuk dapatkan telur yang matang.

4. GLA Complex 

GLA Complex membantu stabilkan hormon. Jadi bagi wanita yang mengalami PCOS, di mana hormon tidak stabil dan haid yang tak menentu pengambilan GLA sangat membantu

5. Vitamin C

Vitamin C meningkatkan tahap hormon dan meningkatkan kesuburan pada wanita dengan kecacatan fasa luteal, menurut kajian yang diterbitkan dalam “Fertility and Sterility”. membantu daripada kerosakan DNA; membantu mengurangkan risiko keguguran dan masalah kromosom.

6 Omega Guard 

Omega guard adalah omega 3 yang kaya dengan DHA dan EPA untuk memastikan kesihatan membran sel. Asid omega-3 telah ditunjukkan untuk membantu kesuburan dengan membantu mengawal hormon dalam badan, meningkatkan mukosa serviks, menggalakkan ovulasi dan secara keseluruhan meningkatkan kualiti uterus dengan meningkatkan aliran darah ke organ-organ pembiakan.

Baca juga >> Cara Tingkatkan Kesuburan Suami Bantu Isteri Cepat Hamil

Bagaimana nak dapatkan vitamin untuk matangkan ovum ?
Boleh Whats app ‘ Nak vitamin mantangkan ovum‘ ke no 012-9576172 (klik link ini untuk lebih pantas http://aziyanashaklee.wasap.my)

Kak Yana akan guide cara makan yang berkesan untuk dapat kesan maksima dengan VIVIX

Untuk COD :

Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Kampung Padang, Taman Impian

Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

BERMINAT NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE BERSAMA KAMI DENGAN MODAL RENDAH? KLIK LINK INI 

 

Similar Posts

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge