5 Penyebab Utama Masalah Ketidaksuburan Lelaki Sukar Dapat Zuriat

Sukar dapat zuriat, tidak seharusnya menuding kepada isteri semata sebagai tidak subur. Ada kala, suami juga alami masalah tak subur. Perkara pertama, jumpa doktor untuk pengesahan. Ada beberapa sebab utama masalah tak subur di kalangan lelaki dan ia boleh diatasi.

Jom kita tengok.

#1. Faktor gaya hidup dan sejarah perubatan

Pilihan gaya hidup tertentu serta sejarah perubatan mungkin boleh menjejaskan sistem pembiakan dan kesuburan lelaki. Anda mungkin lebih cenderung mempunyai masalah untuk hamil jika anda:

  • merokok [ klik SINI untuk berhenti rokok dengan cool]
  • minum minuman beralkohol setiap hari
  • menggunakan dadah
  • mengambil steroid anabolik
  • mengambil ubat tertentu, termasuk terapi penggantian testosteron, atau ubat yang digunakan untuk merawat arthritis, tekanan darah tinggi, kemurungan, kanser, jangkitan, atau gangguan pencernaan
  • mempunyai penyakit kronik, seperti kencing manis, kanser, atau penyakit tiroid
  • amalan diet rendah nutrisi
  • berlebihan berat badan
  • terdedah kepada toksin, seperti racun perosak atau plumbum
  • mempunyai hernia di pangkal paha
  • telah mengalami jangkitan seksual, seperti chlamydia atau gonorea

#2. Masalah Varicoceles

Varicoceles adalah pembesaran urat (seperti varises) di dalam skrotum. Varicoceles meningkatkan suhu dalam testis, yang boleh menjejaskan pengeluaran sperma.

Gejala-gejala yang mungkin: Kebanyakan lelaki tidak mempunyai gejala, tetapi sesetengahnya mungkin mengalami kesakitan scrotal yang berbeza terutamanya selepas duduk, berdiri, atau bersenam untuk jangka masa yang lama.

Penyelesaian yang mungkin adalah pembedahan untuk membaiki varicocele.

#3. Masalah ejakulasi

Peratusan kecil lelaki mempunyai penyumbatan dalam saluran ejakulasi mereka yang menghalang sperma daripada masuk ke dalam cecair ejakulasi. Ini berlaku apabila epididimis (organ yang membawa sperma dari buah zakar) atau vas deferens (tiub yang membawa sperma ke saluran ejakulasi) disekat atau rosak.

Ada juga yang mengalami ejakulasi retrograde. Ejakulasi retrograde adalah ketika air mani memasuki pundi kencing dan bukannya di ejakulasi dari zakar kerana otot di leher pundi kencing tidak berfungsi dengan baik.

Jangkitan, kecederaan, diabetes, masalah neurologi, kecacatan kongenital, atau vasektomi juga boleh menyebabkan masalah ejakulasi.

#4.  Bilangan sperma yang sedikit atau masalah motilitas

Sekiranya anda tidak mempunyai sperma, motilitas sperma yang lemah (keupayaan untuk bergerak), atau sperma yang luar biasa, sperma anda mungkin tidak dapat menyuburkan telur pasangan anda.

Masalah dengan pengeluaran atau kualiti sperma boleh disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon, penyakit atau kecederaan pada organ kencing atau kemaluan, demam atau pendedahan haba, gangguan genetik tertentu, duduk yang terlalu lama dan pelbagai ubat dan toksin.

#5.  Anti-sperma antibodi

Tubuh anda boleh membina antibodi yang mengurangkan motilitas atau merosakkan sperma anda sendiri. Ini berlaku paling biasa selepas vasektomi, kilasan testis (testimoni berpintal di dalam skrotum), jangkitan, atau trauma.

Ada dari masalah di atas perlukan rawatan seperti pembedahana. Ada juga yang tidak. Penting untuk berjumpa dengan doctor bagi mengetahui punca dan cara merawat.

Walaubagaimanapun, ada cara yang boleh diselesaikan dengan memberi nutrisi tambahan. Rujuk ENTRY ini untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut

======================================

Cara Tingkatkan Kesuburan Suami Bantu Isteri Hamil 

======================================

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge