Orang kata, lepas berhenti rokok ada yang alami masalah berat badan naik. Kesan nikotin boleh meningkatkan metabolisme badan. Jadi bila dah berhenti rokok tu, ada masalah berat badan naik pula sebab ada tambahan kalori dalam badan. Dikatakan perokok tegar boleh bakar kalori sehingga 200 kalori sehari dengan merokok. WOW.

Tapi tak semua akan alami masalah ini. Kenaikan berat badan juga bergantung kepada banyak faktor. Dalam kes bekas perokok ni, macam mana nak kawal berat badan lepas berhenti rokok?

Selain faktor nikotin, berhenti rokok boleh memperbaiki rasa dan bau seseorang jadi lebih baik. jadi selera makan mungkin boleh bertambah. Kajian ada menunjukkan lepas merokok, seseorang lebih terasa nak makan manis dan makanan berlemak.

Bila berat badan naik, orang yang berhenti rokok mungkin akan fikir camni

” Kalau 2 minggu berhenti dah naik 2 kilo, kalau sebulan mau 4 kilo naik. Uissshhh tak leh jadi ni, nak merokok semula je rasa” 

Suara-suara halus ni memang mengacau je kan. Tapi bila fikirkan lagi besar faedah berhenti rokok, naik berat badan tu macam picisan je, benda yang boleh dikawal. Ada cara untuk mengawalnya.

Tips yang paling baik adalah bersenam lebih kerap. 

Apabila anda berhenti merokok, anda boleh bernafas lebih baik, berjalan dengan lebih baik, berlari lebih baik. Jadi gunakan kelebihan ini untuk bersenam lebih kerap bagi mengelakkan kenaikan berat badan. Apabila anda bersenam, lemak dipecahkan dan dilepaskan ke dalam aliran darah, yang boleh mengurangkan selera makan anda.

Baca juga >> Berhenti Rokok: Cara urus Kesan Withdrawal Lepas Berhenti

Selain tu, ada beberapa perkara untuk yang boleh diambil perhatian seperti

  1. Buat plan. Sebelum berhenti rokok, dah mula plan diet sihat dan bersenam. jadi bila dah berhenti, sekurang-kurangnya dah terbaisa dengan amalan pemakanan sihat. Nak seribu daya, ye dak?
  2. Cari sesuatu yang boleh jadi kudapan untuk elak rasa KETAGIHAN MEROKOK. Contoh, kunyah chewing gum, makan buat, makan kekacang.
  3. Minum banyak air. Keadaan terhidrasi boleh meningkatkan metabolisme badan.

Kesan kenaikan berat badan ni sementara. Bila dah buat perkara-perkara di atas, insyaaAllah akan mudah untuk kawal.

Selain kaedah di atas, pengambilan supplement juga sangat membantu

Di samping buang toksik dalam badna akibat racun rokok, supplement juga mampu untuk tingkatkan metabolisme badan, meningkatkan prestasi sel dan meningkatkan tenaga badan.

 Supplement lepas berhenti rokok adalah:

DTX COMPLEX – Dtx fungsinya untuk detox liver. DTX® Complex membekalkan nutrisi untuk menyokong fungsi hati yang sihat menggunakan formulasi herba yang melindungi dan merangsang fungsi tubuh untuk mengekalkan hati yang sihat. Jadi toksik yang terkumpul sepanajng merokok dan merosakkan hati dibuang dengna bantu DTX.

VIVIX – Nak henti merokok tanpa kesan withdrawal? VIVIX pilihan terbaik setakat ni. VIVIX hilangkan ketagihan nikotin, kerana kuasa antioksidan tinggi yang ada di dalamnya.

COQ- TROL – Coq-trol mempunyai sumber Coq10 yang menukarkan lemak dan gula kepada tenaga yang boleh digunakan sepanjang hari. Kelebihan COQ-Trol adalah ia menjana tenaga di dalam sel dan merupakan vitamin antioksidan, so boleh lah elak kerosakan sel akibat serangan radikal bebas kesan merokok. COQ- TROL memperbaiki kesihatan jantung dan menguatkan otot jantung.

 

Bagaimana nak dapatkan Vitamin Selepas Berhenti Rokok untuk bantu badan rasa lebih fit, lebih sihat dan bertenaga dan yang penting bebas rokok selamanya tanpa rasa nak merokok lagi?

Boleh Whats app ‘ Nak Vitamin Berhenti Rokok ‘ ke no 012 9576172 (klik link ini untuk lebih pantas http://aziyanashaklee.wasap.my)

Kak Yana akan guide cara makan yang berkesan untuk dapat kesan maksima dengan VIVIX
Untuk COD :

Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Kampung Padang, Taman Impian

Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

BERMINAT NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE BERSAMA KAMI DENGAN MODAL RENDAH? KLIK LINK INI 

Daftar ahli shaklee untuk NIKMATI PENJIMATAN HARGA 15-25% 

Saya Sudah Berhenti Rokok, Ini Cara Saya
Berhenti Rokok: Cara Urus Kesan Withdrawal Lepas Berhenti