Siapa yang selalu kena gout? Orang lelaki yang berumur 40an. Kenapa ya? Mula-mula kak yana curious lah juga kenapa orang lelaki yang banyak kena gout. Rupa-rupanya orang perempuan jarang yang kena gout ni sebab hormon estrogen yang dikeluarkan masa haid mengurangkan asid urik dalam badan. Boleh sembuh ke gout? Macam mana nak hilangkan gout tanpa nak cucuk ubat tahan sakit paling mahal?

Dalam entri ni Kak Yana nak kongsi caranya. Sebelum tu kita berkenalan dulu lah macam mana gout boleh berlaku.

PUNCA GOUT MENYERANG

Gout adalah sejenis penyakti arthiritis disebabkan oleh kenaikan asid urik dalam badan. Asid urik adalah bahan buangan yang terhasil dari pemecahan purin (protin) dan asid urik ni berkumpul kat sendi dan tisu lembut keliling sendi. Lama-lama asid urik jadi mendap dan membentuk hablur garam dan itulah punca rasa sakit.

Ada 4 peringkat gout

  1. asimptomatik (tiada simptom)
  2. akut (simptom gout berlaku secara cepat dan tiba-tiba)
  3. interkritikal
  4. kronik (serangan gout boleh berlaku berulang-ulang yang dipanggil polyarticular gout)

Apa berlaku bila kronik?

Kaki berubah bentuk, bengkak, merah, sakit dan rasa panas. Pesakit juga akan demam. Gout tidak semestinya berlaku di kaki sahaja tapi boleh jadi di pergelangan tangan, tangan dan lutut.

CARA ATASI MASALAH GOUT

Rawatan yang biasa adalah suntikan ubat tahan sakit. Namun ada cara semulajadi untuk rawatan gout. Kak Yana kongsikan di sini  bagimana bekas pesakit gout mengawal serangan gout yagn didieritainya

Saya Asfa Norain Masri.

Suami saya selalu mengadu sakit di bahagian ibu jari kaki dan buku lali sehingga terpaksa mengambil ubat tahan sakit setiap kali sakit. Itulah ubat yang mudah didapati. Paling menyedihkan sakitnya semakin teruk semakin bengkak seolah-olah dicucuk seluruh bahagian kaki. Bayangkan kalau kita yang terpelecok kaki atau sakit tumit setiap kali jalan.

Aduh pasti bisa sekali. Sakitnya tiada tertanggung. Itulah yang suami saya rasakan. Setiap kali itulah apabila pergi ke klinik mesti suami request kepada doktor untuk mengambil suntikan. Doktor menyarankan untuk membalut kaki dan menyapukan krim bagi mengurangkan masalah keradangan bengkak yang dialami.

DISANGKA TULANG YANG RETAK TAPI RUPANYA BUKAN

Hari berganti hari sakit suami saya semakin kerap menyerang kembali dan suntikan tahan sakit itulah pilihan terbaik dan menjadi rutin apabila suami saya sakit. Kesian memgenangkan suami selalu menahan sakit ketika bekerja. Pekerjaan suami saya memerlukan untuk memakai safety boot dan sentiasa berjalan. Pada mulanya kami menyangka suami mengalami masalah tulang retak. Suami pun membuat xray kaki di hospital. Doktor memberitahu tiada tanda keretakan dikedua kaki suami. Lega rasanya.

Memandangkan suami saya jenis yang aktif bersukan saya sarankan suami pergi berurut dengan pelbagai keistimewaan si tukang urut urat dan urut betulkan ibu jari kaki yang bengkak. Sakitnya masa diurut hanya suami saya yang lebih mengerti. Jeritan suami masa diurut memilukan hati saya.

SERANGAN GOUT SETIAP BULAN

Boleh dikatakan hampir setiap bulan sakit itu berulang semula acapkali suami saya tersilap makan dan minum. Suami sering mengadu kaki terasa sangat berbisa sekali apabila cuba berjalan. Sebak saya melihat suami berjalan terhencut-hencut. Ada ketika sehingga terpaksa papah dinding. Ada masanya suami saya tidak tahan menahan sakit apabila menyerang secara tiba-tiba tanpa mengira masa. Suami cakap makan ubat apa pun dah tak ada kesan

Suami saya sering menyangkal apabila saya mengatakan mungkinkah penyakit gout. Takkan di usia 30 an sudah mempunyai masalah gout. Akhirnya kami sepakat untuk membuat pemeriksaan darah. Saat menanti keputusan ujian darah suami rasa berdebar. Jeng jeng.. Doktor menjelaskan keputusan darah suami saya dan ia jelas menunjukkan paras asid urik yang agak tinggi di dalam darah lantas mengesahkan penyakit gout.

DAH CUBA MACAM-MACAM PETUA ATASI GOUT TAPI TIADA KESAN

Selepas mengetahui penyakit yang menghantui suami saya selama beberapa tahun ini kami cuba berikhtiar dengan pelbagai jenis ubat dan jus yang boleh membantu mengurangkan sakit. Namun tiada hasil. Malah suami juga mengamalkan pelbagai petua bagi mengurangkan sakit. Tetap tidak berkesan. Sedih sakit itu tidak pernah berkurangan

Alhamdulillah..akhirnya dengan izin dari Allah yang Maha Penyembuh kesihatan suami saya semakin berkurangan dari hari ke hari setelah konsisten mengambil supplement shaklee. Suami saya mengambil Vivix Alfalfa Omega Herbalax dan Lecithin secara konsisten setiap hari. Saya sering mengingatkan suami untuk kurangkan pengambilan minuman bergula dan banyakkan pengambilan air kosong.

Pengambilan vitamin ini membantu mengurangkan masalah keradangan bisa bengkak gaut yang dialami suami saya.

  • Membantu menyingkirkan toksin dalam badan
  • Membantu mengurangkan masalah keradangan bengkak disebabkan masalah gaut
  • Membantu melawaskan pembuangan usus dan kencing
  • Membantu mengurangkan risiko batu karang dan memperbaiki kesihatan buah pinggang

Sekarang suami saya tiada lagi sakit setiap bulan seperti dahulu. Kini tiada lagi suntikan. Saya rasa bersyukur sangat. Paling penting pengambilan makanan yang tinggi purin harus dikurangkan bagi menjaga kesihatan. Sehingga sekarang suami masih lagi amalkan pengambilan vitamin Set Detox terdiri dari Herbalax Alfalfa dan Lecithin bagi menyingkirkan toksin berlebihan di dalam badan sekaligus meningkatkan kesihatan fungsi sendi. Terima kasih shaklee. Alhamdulillah.

Bagaimana nak dapatkan Set Gout ini?

Nak beli Vivix dan Vitamin Untuk Gout, ada 2 cara

1. Boleh terus buat pembelian vivix dan di SINI 
2. Pembelian lebih jimat dengan menjadi ahli Shaklee. Hubungi Kak Yana untuk penjelasan lanjut mengenai vvivix untuk membantu anda rasai kesihatan yang lebih baik dengan VIVIX. Untuk customer yang buat pembelian dengan Kak Yana, dapatkan FREE CONSULTATION mengenai cara pemakanan yang betul. InsyaaAllah bantu sebaik mungkin untuk customer dapat manfaat kesihatan secara optimum.

SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

BERMINAT NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE BERSAMA KAMI DENGAN MODAL RENDAH? KLIK LINK INI

Hypertiriod Makin Pulih, Apa Caranya?
Cara Turunkan Kolestrol Tinggi Dalam Badan Elak Makan Ubat Selamanya