2,234 kes jangkitan kencing tikus 5 bulan pertama tahun ini

Tajuk akhbar Utusan tahun lepas memang menakutkan. Angka kes sudah mencecah ribuan. Kencing tikus atau penyakit leptospirosis boleh membawa kepada kematian. Malah statistik juga menunjukkan angka kematian paling banyak pada tahun 2014.

Kencing tikus bermula dengan demam. Jadi ramai yang beranggapan, demam biasa tak perlu dapatkan rawatan. Antara tanda-tanda jangkitan adalah

  • demam yang tinggi
  • sakit kepala
  • menggigil
  • sakit otot
  • muntah
  • jaundis (penyakit kuning)
  • radang mata
  • sakit perut
  • cirit-birit
  • batuk dan ruam di kulit.

Dan jika teruk, komplikasi yang mungkin berlaku adalah jangkitan kuman di otak (meningitis), pendarahan paru-paru yang teruk, kegagalan fungsi hati dan ginjal.

Bagaimana penyakit kencing tikus boleh dijangkiti?

Leptospirosis adalah suatu penyakit berjangkit daripada haiwan yang dijangkiti oleh bakteria leptospira kepada manusia (penyakit zoonosis). Manusia boleh dijangkiti apabila terdedah kepada makanan, air atau tanah yang telah dicemari air kencing haiwan terjangkit (haiwan pembawa).

Bakteria ini boleh dijangkiti melalui pengambilan makanan/minuman tercemar atau memasuki tubuh manusia melalui luka/kudis di kulit dan lapisan mukosa seperti selaput mata dan lapisan mukosa mulut yang bersentuhan dengan air atau persekitaran tercemar

Kisah Bekas Pesakit Kencing Tikus

En Amirul berkongsi cerita bagaimana beliau boleh recover dari penyakit kencing tikus

Pada mulanya saya berak darah lebih kurang dalam seminggu. Saya tak fikir ia sesuatu yang serius. Sebab saya tak ada sakit apa-apa. Kemudian lepas seminggu baru datang gatal-gatal badan, badan rasa lemah dan sakit kuat sangat di bahagian belakang. Rasa bisa-bisa badan.
.

Saya mula demam kebah, demam kebah dan saya cuba bertahan dua hari. Hari ketiga saya dah tak mampu tahan sakit sangat. Masa tu jam 4 pagi Subuh saya beritahu isteri dan isteri saya bawa saya ke hospital bahagian kecemasan. Saya diletakkan di katil kritikal dan dimasukkan air 8 botol. Masa tu tekanan darah terlalu rendah. Saya diletakkan di bahagian kecemasan lebih kurang 5 jam. Kemudian saya terus dihantar ke wad ICU.
.

KENCING TIKUS PEMBUNUH SENYAP

Hasil pemeriksaan lanjut di hosptila mengesahkan yang En Amirul mengidap penyakit Kencing Tikus

Di sini saya diberitahu saya kena virus KENCING TIKUS. Ahli keluarga semua risau, yela kan KENCING TIKUS ni orang cakap PEMBUNUH SENYAP. Ia boleh menyerang fungsi organ lain macam buah pinggang, jantung, paru-paru dan sebagainya. Juga boleh mengakibatkan kematian mendadak. Mau tak risaunya. Semua risau terutama mak saya.
.

Di sini ICU saya dipantau rapi. Masa ni saya rasa sakit dada, muka bengkak, nak tidur pun tak selesa dan memang tak berdaya rasanya. Hati terubat bila ramai ahli keluarga, jiran-jiran dan sahabat yang datang melawat.
.

SETELAH 6 HARI DITAHAN WAD

Saya ditahan di ICU selama dua hari. Masa hari kedua tu kakak saya datang dari Tanjung Malim hantarkan Vivix dan Nutriferon. Kali pertama dia bagi saya minum Vivix di katil ICU, dia bancuhkan ke dalam air botol. Merah. Pekat. Macam air sirap. Kakak saya pesan makan jugak Nutriferon yang diberi dalam bentuk sachet tu. Saya tuangkan je ke dalam mulut.

 

Selepas keluar dari ICU saya diletakkan di wad biasa selama 6 hari. Isteri saya terus berikan vitamin setiap hari. Alhamdulillah badan pun cepat rasa sihat dan segar. Hari ketujuh tu saya dah boleh teruskan kerja saya macam biasa. Terkejut geleng kepala group famili Tok Noi bila saya hantar gambar dah atas bot pada hari ketujuh tu.
.

Kakak saya beritahu vitamin yang diberi tu dapat membantu menguatkan imun badan saya melawan jangkitan virus dan bakteria dan memberi tenaga pada sel badan saya. Syukur Alhamdulillah. Terima kasih semua ahli keluarga dan sahabat yang mendoakan. Terima kasih Shaklee.

Dalam proses penyembuhan, En Amirul mengambil VIVIX dan NUTRIFERON 

VIVIX adalah campuran proprietari saintifik termaju berasaskan anggur muscadine – salah satu buah-buahan semula jadi paling sukar diperolehi dan paling berkuasa. Anggur muscadine mengandungi rangkaian lengkap polifenol yang ditemui dalam anggur lain. Tidak seperti anggur lain, muscadine mengandungi pekatan luar biasa asid elagik dan elagitanin yang apabila digabungkan dengan polifenol lain, menghasilkan kuasa antioksidan yang sangat hebat.

VIVIX membantu

  • Memberikan daya tahan sel yang kuat terhadap penyakit
  • Melindungi sel daripada dirosakkan oleh radikal bebas
  • Memberikan tenaga kepada sel
  • Meningkatkan prestasi sel

NutriFeron® adalah sebatian proprietari eksklusif ekstrak empat tumbuhan yang diperolehi daripada biji labu, bunga Safflower, biji plantago dan bunga Japanese Honeysuckle.

NutriFeron® dicipta oleh ahli sains yang menemui interferon iaitu pakar imunologi terkemuka dunia Dr Yasuhiko Kojima, yang menjalankan penyelidikan selama 40 tahun untuk mencari sebatian semula jadi.

Formula eksklusif berpaten ini dicipta untuk meningkatkan tahap interferon secara semula jadi, memberikan sokongan pertahanan dari peringkat sel. Jadi sistem imun diperkuatkan secara semulajadi.

Jika anda mengalami simptom-simptom penyakit Kencing Tikus. dapatkan pengesahan doktor. Vitamin-vitamin ini membantu anda untuk segera pulih dan mengelakkan daripada bertambah teruk.

Bagaimana nak dapatkan Set Kuatkan Sistem Imun ini?

Boleh hubungi kak Yana

SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

BERMINAT NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE BERSAMA KAMI DENGAN MODAL RENDAH? KLIK LINK INI 

Rawat Sakit Lutut Warga Emas Tanpa Injection
Cara Hilangkan Parut Jerawat Berkawah dan Hitam